Mielipiteet

Sari Raution mielipide: Pyrkimys on helpottaa asukkaiden arkea – Ymmärrän pendelöivien huolen

Muutama paikka vapaana ja rivit iloisesti vinksallaan: kaupungin junalla töissä kulkevien käyttöön vuokraamia Keinusaaren pysäköintipaikkoja. Kuva: Riku Hasari
Muutama paikka vapaana ja rivit iloisesti vinksallaan: kaupungin junalla töissä kulkevien käyttöön vuokraamia Keinusaaren pysäköintipaikkoja. Kuva: Riku Hasari

Torstain lehdessä oli pendelöivän perheen kirjoitus (HäSa 28.3.) asemanseudun pysäköinnistä ja sen tulevaisuudessa. Itse pendelöijänä jo vuodesta 1995 ymmärrän huolen ja sujuvan pysäköinnin merkityksen osana matkaketjua. Muutamaa asiaa on kuitenkin tarkennettava.

Asemanrannan pysäköintilaitos valmistuu syksyllä 2020. Pysäköintilaitoksen pysäköintipaikoista suuri osa on suunnattu pendelöiville asukkaille. Laitos mahdollistaa nopean pysäköinnin siistissä ja helposti saavutettavassa paikassa, josta nopea siirtymä laiturialueelle mahdollistuu.

Ympäröivät rakentuvat kiinteistöt ostavat myös pysäköintipaikkoja laitoksesta tarjotakseen kiinteistöihin tuleville asukkaille kaavan ja rakennuslupien määrittämät autopaikat.

 

Velvoitepaikan hinta maan päälle rakentuvassa pysäköintilaitoksessa on juuri menossa valtuuston käsittelyyn. Paikan hinnaksi on ehdotettu 20 000 euroa. Tällä hinnalla ei asukas saa kiinteää omaa paikkaa, vaan oikeuden pysäköidä autonsa jollakin rakentuvan laitoksen paikoista. Pysäköintipaikasta maksetaan myös käyttökorvaus.

Käyttökorvauksen avulla laitos pidetään siistinä ja toimintavarmana. Käyttökorvauksella katetaan laitoksesta ja sen rahoituksesta tulevia kuluja.

 

Vapaaksiostopaikan hinnan ja rakennuskustannusten erotus tulee myös käyttökorvauksen avulla vuosien mittaan katetuksi.

Käyttökorvauksen suuruutta Asemanrannan laitokseen ei ole vielä määritelty. Käyttökorvaus on muissa laitoksissa ollut kohtuullinen, vuosikorvauksella kaikkein edullisin. Kaupunki ei siis maksa kiinteistönomistajien kustannuksia.

Pysäköintilaitoksen yhteyteen tulee tila päivittäistavarakaupalle. Kauppa helpottaa monien hämeenlinnalaisten arkea mahdollistamalla nopean kaupassakäynnin junalta tullessa.

Liiketilojen vuokraa ei ole myöskään vielä määritelty. Päiväkotia olisin kaivannut itse jo aikanaan neljän lapsen kanssa pendelöidessä, nyt se vihdoin tulee!

Pysäköintilaitoksen rakentumisen ajaksi on saatu vuokrattua tontteja pysäköintiin Keinusaaren puolelta. Kaupunki maksaa vuokraa näiden tonttien omistajille ja sitä kautta tukee pendelöijiä.

 

Väliaikainen pysäköinti mahdollistaa sujuvan kulkemisen ja pysäköinnin Asemanrannan rakentumisen aikana. Keinusaaren tontit on kuitenkin kaavoitettu toimistorakentamista varten.

Toivomme, että aseman läheisyyteen rakentuu ensi vuosikymmenellä työpaikka-alue, joka sekin on helposti saavutettavissa raide- ja joukkoliikenteellä.

Pysäköinti on iso asia monen arjessa. Pysäköinnin maksuttomuus keskustan ja tiiviin rakentamisen alueella on monissa kaupungeissa osoittautunut mahdottomaksi.

Joku maksaa aina, ja nyt etsitään sitä reilua keinoa jakaa kustannukset kaupungin ja käyttäjien kesken. Parhaillaan etsitään, miten pysäköinti voidaan kytkeä VR:n lippuihin.

Kaikki pendelöijät eivät pysäköintiä tarvitse, kävellen ja pyörällä liikkuvien määrää halutaan myös kasvattaa. Sujuvaa ja helppoa arkea voidaan mahdollistaa myös julkisen liikenteen avulla.

 

Hämeenlinnassa kaikki kaupunkiliikenteen bussit kulkevat rautatieaseman kautta. Linjastoa ja aikatauluja pitää edelleen parantaa – ja busseja myös käyttää. Silloin voidaan liikennöivien vuorojen määrää tihentää ja saada linjastosta kattavampi.

Tarkoitus on rakentaa systeemi, jossa pysäköintilaitoksen avulla arki helpottuu, palvelu toimii, pysäköinti on nopeaa ja hinnoittelu lisääntyvään pendelöintiin kannustavaa.

Vuonna 2018 junamatkustajien määrä nousi Hämeenlinnassa viisi prosenttia ja vuorojen edelleen lisääntyessä nousee edelleen.

Hämeenlinnan kaupunki haluaa olla asukkaitaan palveleva, kehittyvä kaupunki, jossa hyvä arki on ihan lähellä.