Mielipiteet

Timo Heinonen (kok.): Itäratapäätös nosti synkkiä pilviä nykyisen pääradan ylle

Taivas oli pilvetön Riihimäen rautatieasemalla huhtikuussa vuonna 2018. Kuva: Pekka Rautiainen
Taivas oli lähes pilvetön Riihimäen rautatieasemalla huhtikuussa vuonna 2018. Kuva: Pekka Rautiainen

Viimeviikkoinen Itärata-päätös ohittaa Lahti luo synkkiä pilviä myös Kanta-Hämeen ylle: Tuleeko seuraavaksi ohitusratalinjaus Hämeenlinnan ja Riihimäen ohi myös pääradalle?

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi jatkavansa uuden Itäradan hankeyhtiöneuvotteluja Porvoon ja Kouvolan kautta kulkevan reitin pohjalta. Päätös oli kuin märkä rätti Lahden ja koko Päijät-Hämeen kasvoille.

Faktat kuitenkin puhuivat nykyistä Lahden oikorataa hyödyntävän linjauksen puolesta, mutta politiikka ajoi faktojen ohi.

Kannattavuus arvioitu heikoksi

Helmikuussa 2020 julkaistussa Taloustutkimuksen tekemässä selvityksessä vertailtiin mahdollisen Itäradan Kouvola-linjausta ja uutta Itäistä rantarataa, joka kulkisi Porvoo–Loviisa–Kotka/Hamina–Luumäki-reitillä.

Sen mukaan nykyinen liikenne- ja ­viestintäministeriön selvitys uudesta Itäradasta ja sen Kouvola-linjaus vähentäisivät merkittävästi Lahti–Kouvola-välin ja Lahden oikoradan henkilöjuna- ja tavarajunaliikennettä. Samalla myös Porvoo-Kouvola -linjauksen kannattavuus ja hyötysuhde nähtiin erittäin heikoksi.

”Faktat eivät tunnu painavan”

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen totesikin nyt ratkaisun tultua: ”Faktat eivät tunnu painavan päätöksenteossa. Asiantuntijat ja väyläviraston selvitys toteaa, että Porvoo–Kouvola -radan hyötysuhde on erittäin alhainen. Se ei ole yhteiskunnallisesti järkevä investointi.”

Selvitysten perusteella yhteys Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan ei olisi koskaan taloudellisesti kannattava. Uusi ratalinjaus maksaa vähintään 1,7 miljardia euroa ja se nopeuttaisi yhteyttä Kouvolaan nykyisestä Lahden kautta kulkevasta yhteydestä vain 13 minuuttia. Ne olisivatkin maamme historian kalleimmat minuutit.

Itäradan taloudelliset hyödytkin olisivat vain 13 prosenttia investoinnin kokonaiskustannuksista kolmenkymmenen vuoden aikana. Hankkeen ns. kustannushyötysuhde olisi näin vain 0,13, kun kannattavuuden rajana on pidetty 1,0:aa. Hieman turhan teknistä, mutta tämä kertoo yksiselitteisesti sen, että päätöstä ei ole tehty järjellä vaan politikoiden.

Päijät-Häme jäämässä pahasti paitsioon

Itäradan päätetty Kouvola-­linjaus siis jättää Päijät-Hämeen ja Lahden pahasti paitsioon. Kysyä pitääkin, että missä Sanna Marinin (sd.) hallituksen hämäläiset ministerit ja myös hallituspuolueiden kansanedustajat olivat, kun päätös tehtiin?

Karu päätös nostattaa myös entistä synkempiä pilviä nykyisen pääradan varren kaupunkien ylle.

Tuleeko isku myös Kanta-Hämeen palleaan?

Myös Tampere-Helsinki-pääradalla kaikki selvitykset puhuvat nykyisen Hämeenlinnan ja Riihimäen kautta kulkevan raidekäytävän kehittämisen puolesta, mutta sivuuttaako pääministeri Sanna Marinin hallitus tässäkin faktat ja vetää lopulta ohitusradan myös ohi Kanta-Hämeen kaupunkien?

Itse en enää yllättyisi, että LVM:stä tulisi mahdollisesti jopa piankin päätös, uudesta Suomi-radasta Tampereelta Helsinkiin, mikä ohittaisi Hämeenlinnan ja Riihimäen. Se olisi vähintäänkin tyrmäävä isku Päijät-Hämeen jälkeen Kanta-Hämeen palleaan.

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic