Mielipiteet

Timo Heinosen mielipide: Mitä jos ei kiellettäisi mitään – Puhtaan dieselin veroa alennettava

Diesel-autoilusta on tehty syntipukki, vaikka kotimainen puhdas biodiesel on jo nyt tehokas keino päästöjen vähentämiseksi. Kuvaaja: Juhani Salo

Kielletään se! Ja kielletään tämä! Kielletään kaikki.

Kielletään bensa-autot, kielletään dieselautot, kielletään polttomoottorit! Rajoitetaan vielä autojen käyttöäkin.

Jos nyt ei kiellettäisi kuitenkaan yhtään mitään.

On populistista tarjota kaikkiin vaikeisiin ongelmiin aina yksinkertaisia vastauksia. Tämä vaivaa tällä hetkellä politiikan keskustelua aiheesta riippumatta. Esimerkiksi ei polttomoottoriautojen kieltäminen maapalloa pelasta. Kannattaa siis edetä tosiasiat tunnustaen ja maalaisjärki edellä.

Itse olen esittänyt yhdeksi liikenteen päästöjen vähentämisen tehokkaimmaksi ratkaisuksi autoverosta luopumista. Kyllä, se olisi myös ympäristöteko. Näin autokantamme uusiutuisi, uusiin pienipäästöisiin tai lähes päästöttömiin autoihin.

Lisäksi uudet autot ovat turvallisempia ja uusien autojen hinnanlasku laskisi myös käytettyjen autojen hintoja. Näin tästä hyötyisi jokainen autonkäyttäjä.

Myös autokauppa viriäisi autoveronpoiston myötä, kun autot ostettaisiin Suomesta ja valtion kassaan kertyisi myös arvolisäverot jne. Tämänhetkinen tilannehan on mennyt niin, että Suomeen on tuotu kiihtyvällä tahdilla vanhoja diesel- ja bensa-autoja, lähinnä Ruotsista ja Saksasta. Taisi viime vuosi olla aivan ennätysvuosia tässä.

Autonvalmistajat tekevät koko ajan myös puhtaampia dieselmoottoreita. Ilmanlaatua heikentävien typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjen määrät ovat laskeneet merkittävästi.

Tältäkään osin ei siis ole mitään mieltä eikä syytä rajoittaa tai kieltää dieselautojen käyttöä. Nykyaikaisilla dieselautoilla on itse asiassa tärkeä rooli jopa kaupunkien ilmanlaadun parantamisessa ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.

Autojen lisäksi tärkeää on toki myös se, mitä autot syövät.

Annetaan auto- ja polttoaineteollisuudelle mahdollisuus tehdä ja innovoida. Asetetaan siis vain rima ja pyydetään etsimään siihen järkevimmät ratkaisut.

Yksi esimerkki tässä työssä on oma kotimainen Nesteemme – johtava toimija uusiutuvien polttoaineiden markkinoilla. Neste toi markkinoille esimerkiksi uuden 100-prosenttisesti jätteistä ja tähteistä tehdyn dieselin.

Tämä biodiesel-innovaatio laskee hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Harva puhuu, tai edes tietää tästä, sillä nyt tuntuu olevan osan mielestä kovin trendikästä vain puhua dieseleiden ja bensa-autojen kieltämisestä.

Neste valmistaa tätä puhdasta dieseliä noin kolme miljardia litraa vuodessa. Se on muuten aika lailla tarkalleen sama määrä mitä Suomessa dieseliä kuluu.

Jos kaikki yli 750 000 dieselautoamme saataisiin vaihtamaan fossiilisesta dieselistä biodieseliin, niin henkilöautoliikenteen hiilidioksidiongelma olisi leijonan osalta kuitattu.

Tässä pitäisikin nyt polttoaineveroa uudistamalla korjata se, että tämä puhdas diesel ei olisi noin 20 senttiä perinteistä dieseliä kalliimpaa vaan mieluummin halvempaa.

Samaan aikaan sähkön puolesta on sitten taas trendikästä puhua. Osalla tässä keskustelussa sähköautot ovat lähteneet jopa täysin lapasesta.

Nesteen biodiesel on päästöiltään jopa näitä sähköautoja puhtaampaa, kun otetaan huomioon, miten tällä hetkellä maassamme edelleen sähköä tuotetaan. Kaikki sähkö ei siis ole niin puhdasta, kuin osa annetaan ymmärtää.

Autoalan ja valtion tekemä yhteinen tavoite puolittaa tieliikenteen päästöt on tietenkin hyvä. Tähän ns. Green Dealiin päästää siis kuitenkin parhaiten kannusteilla kieltojen sijaan. Autot nimittäin kuuluvat teille.

Oma auto on välttämättömyys Suomessa isossa osassa maata. Heitä tai meitä ei siis pidä syyllistää, vaan tarjota meille parempia ja puhtaampia autoja.

Annetaan teollisuudelle lupa ja velvoite tehdä ja sen myötä myös meille lupa ja mahdollisuus ajaa.

Timo Heinonen

kansanedustaja (kok.)

valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen

Loppi