fbpx
Pääkirjoitukset

3 kesää, 2 talvea

Vielä kestää 3 kesää ja 2 talvea ennen kuin moottoritien päälle rakennettava kauppakeskus on valmis syksyllä vuonna 2014. Kauan siis vielä kestää, mutta ei onneksi loputtomiin.

Maisema on muuttunut jo rajusti. Näkymää hallitsevat moottoritien tunnelin seinät, yli parisataametrinen muuri, jonka kansi ja rakennukset kuitenkin peittävät aikanaan – osittain jo nyt. Sekä Paasikiventien että Turuntien liikenne on ohjattu kannen kautta. Urakoitsijan idea kuulosti alun pitäen lähes nerokkaalta. Aluksi ei meinannut mennä millään jakeluun ajatus kahden sillan purkamisesta ja poikittaisliikenteen järjestämisestä moottoritien yli. Tunnelin päiden käyttäminen väliaikaisena siltana oli insinöörin keksimäksi kiistatta älynväläys, joka toimii myös käytännössä.

Autoilijatkaan eivät ole niin urautuneita, että väkisin puskisivat toisiaan vastaan. Kehää autoillaan kiltisti vain yhteen suuntaan. Sekä Kaivokatu että Eureninkatu olivat onneksi valmiiksi yksisuuntaisia. Parjatusta yksisuuntaisuudestakin löytyi siis vihdoin hyvä puoli.

Molempiin suuntiin – itään ja länteen – pääsee ja se on toki vähintä, mitä urakoitsijat ja Hämeenlinnan kaupunki saattoivat järjestää kaupunkilaisten päänmenoksi. Ruuhkista on selvitty. Toistaiseksi ei myöskään tiettävästi ole sattunut pahoja kolareita eikä edes kummoisia kolhuja, joita näissä risteyksissä on sattunut myös ilman työmaata koneineen ja kuljetuksineen.

Ensin kannattaa ajella oudosta paikasta varovasti ja sitten seuraavalla kerralla kaistat löytyvät jo luonnostaan. Kaahaaminen ei kannata. Viikonloppuna kannattaa taas olla erityisen tarkkana, kun moottoritien väylät suljetaan kahdeksi yöksi ja yhdeksi lauantaipäiväksi.

PS. Väitteet keskustan liikennemotista ovat pahasti liioiteltuja ja yliampuvia. Työmaasta on tietysti haittaa, mutta kyllä kauppoihin silti pääsee, myös Tavastilaan.

Menot