Julkaistu: 06.10.2017 05:00

Autokanta uudistuu Suomessa hitaasti

  • Autokaupassa liikkuu paljon rahaa. Eniten kauppaa hierotaan käytetyistä autoista. Kuva: Pekka Rautiainen
    Autokaupassa liikkuu paljon rahaa. Eniten kauppaa hierotaan käytetyistä autoista. Kuva: Pekka Rautiainen

Suomen autokanta on pohjoisista, koettelevista oloistaan huolimatta varsin vanhaa. Keski-ikä on liki 12 vuotta eli vanhempaa kuin EU:ssa keskimäärin.

Autokauppa vilkastuu talouden noustessa, mutta autokannan uudistuminen on sinällään hidasta.

Uusia autoja myydään Suomessa tänä vuonna noin 120 000 kappaletta, mutta käytettyjä autoja yli viisi kertaa enemmän.

Käytettyjen autojen myynti ei elä nousu- ja laskusuhdanteissa yhtä isosti kuin uusilla autoilla.

Ihmiset tukeutuvat harvaan asutussa, pitkien etäisyyksien maassa henkilöautoihin, sillä joukkoliikenne ei toimi hyvin kuin isoissa kaupungeissa. Moni haaveilee uudesta mutta hakee vähän käytettyä kulkupeliä.

Ulkomailta käytettyinä tuotujen autojen osuus on Suomessa kasvamassa tänä vuonna noin 29 000 autoon. Asialla ovat sekä yksityishenkilöt että autoliikkeet kuten pörssiin listautunut hämeenlinnalainen autokauppaketju Kamux, joka on erikoistunut käytettyjen autojen kauppaan.

Ulkomailta hankitaan mm. käytettyjä dieseleitä, sillä kotimaan tarjonta ei tahdo täyttää kysyntää. Kyse on paitsi hankintahinnasta myös ajokilometrien kuluista.

Hallitus mielii edistää vähäpäästöisyyttä ja aikoo palauttaa vanhojen autojen romutuspalkkion neljäksi vuodeksi. Ensi vuodeksi palkkiota on luvassa 8 miljoonaa euroa kuten viime kerralla 2015.

Yksityishenkilö saisi tukea vähintään 10 vuotta vanhan auton romutuksen yhteydessä 1 000 euroa uuden vähäpäästöisen bensa- tai dieselauton hankintaan ja 2 000 euroa etanoli-, kaasu- tai ladattavan hybridiauton hankintaan. Autoala on lisäksi luvannut ekstraa 500 euroa autolta.

Vaihtoehtoisesti tukea voisi saada täyssähköauton hankintaan tai auton muuttamiseen kaasu- ja flexfuel-käyttöiseksi.

Valtion tuki on tervetullut. Kaikki olivat viimeksi tyytyväisiä kokeiluun. Autokauppa kasvoi, valtio nettosi kasvaneina verotuloina ja autokanta uusiutui osaltaan vähäpäästöisemmillä autoilla.

Ympäristöystävällisyys on arvo sinänsä, mutta lisäksi uudet autot ovat myös vanhoja turvallisempia.

Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan sairaaloiden yhteistyö tiivistyy riippumatta siitä, miten soteuudistukselle käy. Kuva Forssan sairaalasta. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirit tavoittelevat yhä syvempää yhteistyötä, joka koskisi koko erikoissairaanhoitoa.Kanta-Häme on muutaman viime vuoden kuluessa lähtenyt mukaan useisiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhtiöihin.Jos luottamuselimet suovat, seuraavaksi otetaan askel vielä pitem