Julkaistu: 13.01.2018 04:00

Oikeansuuntaista kehitystä voi vauhdittaa

  • Suistumisonnettomuuksien ehkäisyssä tärkeää olisi autojen ajonvakautus, joka korjaa kuljettajan ajovirheitä. Kuva: Pekka Rautiainen
    Suistumisonnettomuuksien ehkäisyssä tärkeää olisi autojen ajonvakautus, joka korjaa kuljettajan ajovirheitä. Kuva: Pekka Rautiainen

Hyviä uutisia Onnettomuustietoinstituutista (OTI): Kuolemaan johtaneiden tieliikenneonnettomuuksien määrä oli vuonna 2017 koko tutkintahistorian pienin, 208 kappaletta.

Määrä oli tutkintahistorian pienin siitäkin huolimatta, että niin sanottujen liikennesuoritteiden määrä oli parantuneen taloustilanteen ansiosta todennäköisesti kasvussa, instituutista arvioitiin perjantaina.

Tieliikenteessä menehtyi ennakkotietojen mukaan viime vuonna 226 ihmistä. Kanta-Hämeessä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä pysyi samana (11), kuolleita oli kaksi edellisvuotta vähemmän (11).

Vaikka onnettomuustilastojen luvut näyttävät lähes vuosi vuodelta paremmilta, ja kehitys kulkee yleensä positiiviseen suuntaan, riittää Suomessa vielä tehtävää. Sekin täytyy muistaa, että yhtenä ja yksittäisenä vuonna myös satunnaiset tekijät voivat vaikuttaa paljonkin tilastoihin – synkentävästi tai myönteisesti.

Viime vuoden luvuissa korostuu esimerkiksi se, että kesän huono sää vähensi moottoripyörillä ja mopoilla ajelua. Onnettomuustietoinstituutissa myös tiedetään, että hyvä kesäsää on yhteydessä päihteiden kulutuksen lisääntymiseen ja siitä seuraavaan riskinottoon. Ensi kesänä kaikki voi tietenkin sään suhteen olla jo toisin.

Tieliikenteessä suurin riskitekijä istuu ratin ja kuskinpenkin välissä, mutta sekä passiivisella että aktiivisella turvatekniikalla voitaisiin riskejä pienentää. Tästä syystä kotimaisen autokannan uudistumista pitää edelleen vauhdittaa. Uudet autot ovat selvästi liikennekäytöstä poistettuja turvallisempia ja sitä paitsi vähemmän saastuttavia.

Passiivisen turvallisuuden kannalta turvavyön käyttö on edelleen ratkaisevaa, mutta auton korirakenteiden ja turvatyynyjen kehitys alkaa Onnettomuustietokeskuksen mukaan saavuttaa jo lakipistettään.

Esimerkiksi suistumisonnettomuuksien ehkäisyssä tärkeää olisi autojen ajonvakautus, joka korjaa kuljettajan ajovirheitä. Kaistavahti, automaattijarruttaja ja törmäysvaroittaja parantavat niin ikään turvallisuutta.

Valitettavasti Suomessa liian harvassa autossa on viimeisintä turvatekniikkaa.

Romutukseen heinäkuussa vuonna 2009 menossa olleita autoja Karanojan jätteenkäsittelyalueella Hämeenlinnassa. Kuva: JASU

Autokannan uudistamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi vuoden alusta jatkunut romutuskampanja on päättymässä viimeistään elokuun lopussa.Heinäkuun lopulla valtion kampanjaan varaamista kahdeksasta miljoonasta eurosta oli käytetty noin 80 prosenttia (Yle 7.8.).On vain yksi mutta: romutuspalkkion saa v