Julkaistu: 15.06.2018 03:45

Turvapaikkakäsittelyn rattaat on rasvattava

  • Turvapaikanhakijoita tuli Kanta-Hämeeseenkin vuonna 2015 bussilasteittain kuten Forssassa entiseen Rantasipin kiinteistöön. Kuva: Lassi Puhtimäki
    Turvapaikanhakijoita tuli Kanta-Hämeeseenkin vuonna 2015 bussilasteittain kuten Forssassa entiseen Rantasipin kiinteistöön. Kuva: Lassi Puhtimäki

Maahanmuuttoviraston (Migri) tuore sisäinen selvitys on oikeassa siinä, että turvapaikkakäsittelyn pitää toimia hakijamäärän kasvaessakin.

Vuoden 2015 pakolaisaalto pakotti viranomaiset tekemään pikaisia päätöksiä, jotka kaikki eivät olleet kovin harkittuja.

Migri hurskastelee nyt sillä, että virheet eivät olleet turvapaikkaratkaisujen kokonaisuuden kannalta ratkaisevia.

Turvapaikkamenettely on kieltämättä ollut vajavaista. Vikaa on ollut hakijoiden tiedottamisessa prosessin kulusta, tulkkauksen laadussa sekä hakijoiden informoinnissa.

Turvapaikkaa hakevat lapsiperheet ja yksin tulleet alaikäiset ovat prosessissa lapsipuolen asemassa.

Migriä piiskaa sisäministeriö, joka vaatii, että turvapaikkapäätökset pitää tehdä puolen vuoden sisällä. Se on paitsi maan myös hakijoiden etu.

Viranomaisten yhteistyö rasvaa turvapaikkakäsittelyn rattaat. Tiimityö on tarpeen Rajavartiolaitoksesta ja poliisista turvapaikkayksikköön ja vastaanottokeskukseen saakka.

Ongelmana EU:ssa on se, etteivät jäsenmaat kykene yhteiseen turvapaikkapolitiikkaan ja linjaan vastuunjaosta. Yleisenä tavoitteena on vähentää maanosan houkuttavuutta turvapaikanhakijoille. Suomen hallituskin on tiukentanut lakejaan ja ottaisi mieluummin kiintiöpakolaisia.

Keskusteluun on noussut jopa kielteisten päätösten saaneiden lähettäminen leirille EU:n ulkopuolelle. Karkotuskeskus jäänee uhitteluksi, sillä perus- ja ihmisoikeuksista on demokratioissa pidettävä kiinni.

Turvapaikkapäätösten tunnustettu virhemäärä Suomessa on jäänyt alle prosentin, mutta se on satoina liikaa.

Pakolaisneuvonnan mukaan suurin virhe on turvapaikkaprosessin alkuvaiheessa oikeusavustajan puuttuminen.

Osa kansalaisista katsoo, että turvapaikkaprosessin pitäisi tilkitä vuotavat rajat. Prosessin tarkoituksena on kuitenkin varmistaa, että hakijat ovat oikeasti hädänalaisia ihmisiä ja suojelun tarpeessa.

Eniten kritiikkiä koituu turvallisten lähtömaiden arvioista. Maa-arviot pitää päivittää riittävän usein todellista turvallisuustilannetta vastaaviksi.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tuore kansalaiskysely kertoo, että joka kuudes suomalainen mielii lähivuosina siirtyä käyttämään ladattavaa hybridiautoa, täyssähköautoa tai kaasukäyttöistä henkilöautoa.Puolet vastaajista uskoo siirtyvänsä käyttämään vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivaa au