Julkaistu: 02.08.2018 02:00

Ketään ei saa viedä väkisin hengenvaaraan

  • Vihreiden lainsäädäntösihteeri Aino Pennanen selostaa Youtube-videollaan tapahtumia tiistaina Helsinki-Vantaalta Berliiniin lähdössä olleessa Finnairin koneessa. Kuva: Youtube
    Vihreiden lainsäädäntösihteeri Aino Pennanen selostaa Youtube-videollaan tapahtumia tiistaina Helsinki-Vantaalta Berliiniin lähdössä olleessa Finnairin koneessa. Kuva: Youtube

Vihreiden lainsäädäntösihteeri Aino Pennasen pitäisi tietää jo asemansa vuoksi, mikä on laillista ja mikä ei. Silti hän toimi tiistaina Helsinki-Vantaan lentokentällä tavalla, jonka vuoksi Itä-Uudenmaan poliisilaitos on aloittanut esitutkinnan.

Pennanen oli perheineen lähdössä lomamatkalle Berliiniin, mutta ei suostunut istumaan paikalleen, koska koneessa oli hänen havaintojensa mukaan pakkopalautettava henkilö poliisin saattamana.

Pennanen videoi tapahtumat koneessa sosiaaliseen mediaan. Kuohuttava kohu oli valmis, mutta paljon itse tapauksesta jäi silti epäselväksi.

Pennasella ei voinut olla tietoa, miksi ja mihin kyseistä henkilöä oltiin kuljettamassa tai muistakaan olennaisista asioista. Siten koko protesti oli osittain huitaisu ilmaan.

Aino Pennanen toimi oletustensa varassa ja tuli levittäneeksi niitä myös mahdollisimman tehokkaasti julkisuuteen.

Vastaava tapaus Ruotsista on niinkin tuore kuin viimeviikkoinen. Ruotsalainen Elin Ersson oli estänyt kansalaisaktivismillaan afgaanimiehen pakkopalautuksen.

Lentoliikenteen turvallisuusmääräykset ovat tiukat. Lähdössä oleva lentokone on mahdollisimman väärä paikka kaikenlaisille mielenilmauksille.

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto ilmaisi vahvan tukensa Pennaselle. Aikaisemmissa lausunnoissaan Aalto on ollut sitä mieltä, ettei viranomaistoimintaa saa estää.

Touko Aalto vaatii pakkopalautusten väliaikaista keskeyttämistä, kunnes turvapaikkaprosessin ongelmat on korjattu. Ei niitä kuitenkaan korjata mielenkuohussa Finnairin lennon ollessa juuri lähdössä, vaan laillisin keinoin ja oikeassa järjestyksessä.

Suomesta ei saa Maahanmuuttoviraston tehokkuusvaatimusten keskeltäkään lähettää ketään kuolemanvaaraan. Ihmisoikeudet eivät tunne tässäkään poikkeuksia.

Etenkin Afganistanin turvallisuustilanne on huono, mikä on osattava ottaa huomioon.

Finnair on pakkopalautuksissa ikävässä välikädessä. Lentoyhtiö toimii viranomaispäätösten mukaan, mutta nekään eivät saa olla ristiriidassa lentoturvallisuuden kanssa.

Kommentit

Hengenvaaraan? Jaa.... Ystäväni yrityksessä työskentelee Afgaanimies. Siis syntyperäinen afgaani, jonka vaimo on myös afgaani ja noin kaksivuotias yhteinen tytär suomessa syntynyt, siis suomalainen. Juttelin kaverin kanssa keväällä ja hän kertoi olevansa lähdössä vaimonsa kanssa Kabuliin vajaaksi kolmeksi viikoksi lomalle. Ihmettelin hänen rohkeuttaan ja aikomustaan ottaa vielä tytärkin mukaansa. Kaveri kertoi hieman hymyillen pelkoni olevan turhanaikainen ja tilanteen olevan täysin hallinnassa. He viettivät sukulaisten ja vanhempien luona Afganistanissa parikymmentä päivää ja palasivat suomeen täysin terveinä ja hyvinvoivina. Pyysin kaveria antamaan lehdistölle haastattelun lomastaan ja olemisestaan Afganistanissa, jolloin kaveri kieltäytyi jyrkästi ja kertoi sen lausunnon tai haastattelun olevan todella hengenvaarallinen. Suomessa asuvat hengenvaara-afgaanit hoitaisivat hänet muutamassa tunnissa. Muutamia kysymyksiä nousee esiin: Onko Hämeen Sanomien päätoimittaja käynyt Afganistanissa ja erityisesti Kabulin eteläpuolisilla alueilla? Tunteeko Hämeen Sanomien päätoimittaja todellisuudessa yhtään syntyperäistä Afgaania? Tietääkö Hämeen Sanomien päätoimittaja asiasta todellisuudessa yhtään mitään? Samat kysymykset "seisoja-Pennaselle". Tehdään joukolla lentokoneista protestipaikkoja kansalle. Joka ainoa kerta kun koneen pitäisi lähteä nousee muutama matkustaja seisomaan kädessään kyltti, jossa lukee protestin aihe. Eikä istumaan, ei sitten millään. Kylteissä voitaisiin vaatia tutkivaa journalismia suomeen, asiantuntevia pääkirjoituksia sanomalehtiin ja Kaikkoselle, Pennaselle ja Hakkaraiselle potkuja eduskunnasta karkeiden lainrikkomusten vuoksi. Kävisikös semmoinen?

Pennasen tempaus oli kyllä aika älytön. Toimi hetken mielijohteesta eikä voinut tietää palautettavan taustoja, hänhäh olisi voinut olla murhasta Saksassa etsintäkuulutettu henkilö, jonka Suomen poliisi nappasi kiinni ja oli nyt palauttamassa Saksaan tuomittavaksi. Toinen asia on sitten se, että Suomen pakolaispolitiikka ei kaikilta osin ole kestävällä tasolla. Suomesta palautetaan turvapaikan hakijoita maihin jotka eivät ole turvallisia. Jos jostain Irakista löytyy joku turvallinen nurkkaus, niin palautus on ok silloin kun palautettava itse asuu siellä tai hänelle on muuten paikka turvallisella alueelle johon hänet voidaan palauttaa ja viranomaiset myös huolehtivat että palauttaminen turvalliselle alueelle onnistuu. Mutta todenäköisimmin viranomaisten mielenkiinto loppuu siihen kun koneen pyörät koskettavat Bagdadin kansainvälistä lentokenttää.
Romutukseen heinäkuussa vuonna 2009 menossa olleita autoja Karanojan jätteenkäsittelyalueella Hämeenlinnassa. Kuva: JASU

Autokannan uudistamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi vuoden alusta jatkunut romutuskampanja on päättymässä viimeistään elokuun lopussa.Heinäkuun lopulla valtion kampanjaan varaamista kahdeksasta miljoonasta eurosta oli käytetty noin 80 prosenttia (Yle 7.8.).On vain yksi mutta: romutuspalkkion saa v