Pääkirjoitukset

Ajokorttiehdotus saa ristiriitaisen vastaanoton

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sai ainakin keskustelun aikaan ehdotettuaan 16-vuotiaita auton rattiin.

16-vuotias voisi Trafin mallin ehdotuksen mukaan ajella itsenäisesti autolla harjoitteluluvalla tietyin ehdoin ja rajoituksin.

Kysymys on kuulunut, onko 16-vuotiaalla riittävät valmiudet henkilöauton rattiin ja millaisin rajoituksin? Nuoret ovat jo nyt ihan laillisesti tiettyjen kulkuneuvojen ratissa. Mopoautoa pääsee huristelemaan jo 15-vuotiaana, ja moni nuori kurvailee traktorilla jo 15-vuotiaana erillinen kortti takataskussaan.

Esimerkkejä löytyy maailmaltakin, ei tosin kovin paljon. 16-vuotiaat pääsevät rattiin Yhdysvalloissa, mutta eivät EU:ssa, joka määrittelee autokortin ikärajoja unionin alueella.

Kyvyistä ja osaamisesta ei välttämättä ole kysymys. 16-vuotias oppii ajamaan ja hallitsee auton siinä kuin pari vuotta vanhempikin, mutta riittävätkö maltti ja todelliset kyvyt, kun olosuhteet muuttuvat? Tästä ovat asiantuntijatkin montaa mieltä. Autokoululiiton mielestä ehdotusta ei ole tehty ainakaan turvallisuus edellä.

Trafi ehdottaa 16-vuotiaille erillistä harjoittelulupaa, joka edellyttäisi kirjallisen kokeen. 16-vuotias pääsisi näin kulkemaan omalla autolla vaikka urheiluharrastuksiin tai kouluun, kun muita kulkuvälineitä ei ole tarjolla.

Kavereita ei saisi ottaa kyytiin, eikä viikonvaihteisin olisi asiaa auton rattiin. Trafi on visioinut nuorten autoihin myös seurantalaitteita, jotka tallentaisivat, miten ajaminen tien päällä sujuu. Se on teknisesti mahdollista. Nuorella kuskilla pitäisi olla myös valvoja, joko vanhempi tai autokoulun opettaja.

Trafin ehdotus herättää kysymyksiä. Mikä olisi esimerkiksi autokoulujen rooli ajo-opetuksessa, kun nuori on huristellut jo pitkään harjoitteluluvan turvin? Ajo-opetus olisi uudistettava tavalla tai toisella kokonaan, ja se huolestuttaa kovasti kilpailtua alaa.

Selvitys tarvitaan, vaikka kyse olisi vain erillisestä harjoitteluluvasta. 17-vuotias voi jo nyt aloittaa autokoulun tai harjoittelun opetusluvalla, joten 16-vuotiaan ei tarvitse kauan odottaa rattiin pääsyä.

Raikas ehdotus uudesta ajokortista kaatunee etenkin turvallisuuskysymyksiin. Nuorille kuskeille sattuu aivan liikaa onnettomuuksia. Kuka lisäisi riskejä antamalla ajoluvan entistä nuoremmille?

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic