fbpx
Pääkirjoitukset

Älkää tappako Hämeenlinnan teatteria! – Yleisön jakamaton suosiokaan ei mahdollisesti riitä

Mistä voi päätellä kesken näytelmän, että ollaan Hämeenlinnan teatterissa? Ehkä voi tihrustaa väliajalla käsiohjelmasta. Yleisön jakamaton suosiokaan ei mahdollisesti riitä.
Hämeenlinnan teatterin nykyinen päänäyttämö Verkatehtaan alueella otettiin käyttöön vuoden 2010 syksyllä. Kuva: Riku Hasari / HäSa
Hämeenlinnan teatterin nykyinen päänäyttämö Verkatehtaan alueella otettiin käyttöön vuoden 2010 syksyllä. Kuva: Riku Hasari / HäSa

Hämeenlinna teatterilla on takanaan loistava ja myrskyisä historia sekä edessään epävarma tulevaisuus.

Vuodenvaihteessa teatteri on siirtymässä osaksi Verkatehtaan tuotantotaloa. Taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen ei jatka teatterin palveluksessa toimenkuvan muuttuessa.

Teatterille joudutaan hakemaan pikavauhtia keskeistä vaikuttajaa, joka joutuu heti myrskyn silmään. Löytyykö sellaista ihmenaista tai -miestä?

Hämeenlinnan teatteri on kulkenut ennenkin kriisistä kriisiin. Kohta ei kuitenkaan ehkä enää ole mitään omaa ja omaleimaista teatteria, joka voisi edes kriisiytyä.

Taiteelliseen toimintaan kuuluu aina uudistuminen ja isotkin mullistukset. Entisiä rakenteita ja niiden perustuksiakin pitää aika ajoin moukaroida hajalle uuden tieltä. Toistaiseksi taiteesta ei kuitenkaan ole puhuttu halaistua sanaa.

Vuoden 2020 syksyllä 10 vuotta täyttäneellä päänäyttämöllä ei ensi vuoden alusta alkaen voi sanoa nähtävän pääasiallisesti hämeenlinnalaista teatteria, vaan jotakin muuta, kun ohjelmisto on muuttumassa entistäkin vahvemmin vierailupainotteiseksi. Teatterin oma henkilöstö on kutistunut jo erittäin pieneksi.

Mistä seuraavaksi voi päätellä kesken näytelmän, että ollaan Hämeenlinnan teatterissa? Ehkä voi tihrustaa väliajalla käsiohjelmasta.

Näilläkin palstoilla on vedottu, että vain yleisö voi taata teatteritoiminnan jatkumisen kaupungissa. Nyt saman voi toistaa, mutta lisäyksellä, että yleisön jakamaton suosiokaan ei mahdollisesti riitä.

Ilman omaa ohjelmistoa hämeenlinnalainen teatteri kuolee pois. Näin ei saa tapahtua. Siksi pelkät vierailunäytökset eivät riitä.

Odotuksia ei nosta myöskään se, että teatterin järjestettäväksi siirtyvät Verkatehtaan konsertit. Klassinen musiikki vaatii aivan oman osaamisensa.

Johtaminen, hallinto ja henkilösuhteet ovat perinteisiä teatterin ongelmapesäkkeitä. Ikuinen on ristiriita myös taiteellisen toiminnan ja taloudellisten realiteettien välillä. Nyt siitäkin rimpuillaan irti. Hyvän teatterin on siedettävä myös ristiriitoja ja niiden sovittelu vaatii lähinnä kärsivällisyyttä.

Menot