Pääkirjoitukset

Alkoholimainonnan rajoitukset ovat kosmetiikkaa

Ilmassa on kevään ja vähän jopa vapun merkkejä: alkoholimainoksia yritetään piilottaa eli poistaa vähintäänkin katukuvasta.

Jyrki Kataisen (kok.) hallitus on esittämässä alkoholin ulkomainonnan kieltoa, mutta urheilukatsomoissa ja niiden liepeillä rehottavaan olutkulttuuriin ei olla ilmeisesti puuttumassa.

Jääkiekkobisnes pyörii paljolti maltaan makuisesti, mikä nostattaa raittiusväen mahahappoja.

Päältä päin katsoen kysymys on vakavasti otettavasta terveyspolitiikasta. Mikä onkaan kannatettavampaa kuin erityisesti nuorten terveet elämäntavat?

Raittius- ja terveysjärjestöt ovat oikealla asialla kantaessaan huolta lasten ja nuorten altistumisesta jatkuvalle mielikuvavirralle, jossa alkoholi nostaa käyttäjänsä, jos ei aivan taivaisiin, niin ainakin pilviin.

Alkoholimainontaa ei saa virallisesti kohdistaa alaikäisiin, eikä siinä saa luoda sellaista kuvaa, että alkoholinkäytöllä olisi positiivisia vaikutuksia. Silti sinne yläilmoihin noustaan mainoksissa tukka hulmuten ja toisinaan kypärät päässä.

Mainontakieltoja vaadittaessa sopii muistaa, mikä on lääkkeen teho itse sairauteen, joka on tässä tapauksessa alkoholin kalliiksi terveyshaittoina koituva kokonaiskulutus.

Nuoret eivät ole niin johdateltavissa, että viikonlopun oluet tai siiderit jäisivät hankkimatta, jos bussipysäkillä ei enää olekaan houkuttelevasti kuohuvaa olutlasin kuvaa.

Panimoliitto sanoo, ettei alkoholin mielikuvamainonta nykymuodossaan kasvata alkoholin kokonaiskulutusta. Se vain lähinnä suuntaa kulutusta juomaryhmien välillä. Arvio pitää todennäköisesti paikkansa, vaikka tutkimustietoa mainonnan vaikutuksista ei juuri olekaan.

Panimoliitto huomauttaa, että kulutukseen vaikuttavat kaksi asiaa: saatavuus ja hinta.

Jos kulutusta halutaan tehokkaasti suitsia, pitää siis rajoittaa saatavuutta ja/tai nostaa hintaa. Niihin verrattuna mainonnan rajoitukset ovat kosmetiikkaa.

Se tiedetään, että isot kansainväliset juomamerkit ovat joka tapauksessa näkyvillä, vaikka suomalaispoliitikot hyppisivät tasajalkaa. Kansainvälinen media toimii rajoista välittämättä, ja Viroon on lyhyt matka. Mainonnan rajoittaminen kirpaisisi ensimmäiseksi kotimaisia pieniä juomavalmistajia.

Mainonta internetissä on oma lukunsa. Sitä ei pysty valvomaan kukaan. Hakukoneyhtiö Google tosin ilmoitti hiljattain kieltävän kaiken alkoholimainonnan Suomen palvelussaan. Googlen linjaus on ainakin yksiselitteinen.

Norjassa alkoholia ei saa mainostaa lainkaan, mutta kulutus on noussut jo vuosia tasaisesti. Ruotsissa taas mainontaa on vapautettu, ja kulutus on ollut laskemaan päin. Miksi Suomessa olisi olennaisesti toisin?

Alkoholimainonnan sääntelyssä on yhä takavuosien hurskastelun piirteitä.

Aikoinaan ykkösolut eli rapakalja oli menekkiinsä nähden tavattoman mainostettu juoma, kun kolmos- saati nelosolutpulloa ei saanut vilauttaakaan missään. Silti kaikki tiesivät, mitä ykkösolutmainos oikeasti mainosti.