Pääkirjoitukset

Alkoholin mainonnasta kevään kiista

Koska alkoholin mainontaa rajoittavan lain käsittely alkaa eduskunnassa, tivasi keskusta pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallitukselta syyskauden viimeisellä kyselytunnilla.

Vastaaja, peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sd.) kertoi lakiluonnoksen olevan valmiina. Keskustelut hallituksen sisällä ovat kuitenkin kesken, mutta laki on tulossa eduskuntaan jo vuoden alkupuoliskolla.

Näyttää siltä, että kansanedustajat pääsevät keskustelemaan ja kiistelemään mielenkiintoisesta ja kiihdyttävästä asiasta. Alkoholipolitiikka – tässä tapauksessa mainonnan suitseminen – on Suomessa aina kovasti mielipiteitä jakavaa.

Mainonnan rajoittamista liputti viime vaalikaudella keskustan Inkeri Kerolan lakialoite, jonka allekirjoitti 106 kansanedustajaa. Mukana rintamassa oli Guzenina-Richardson, joka ajaa nyt lakia ministerinä.

Peruspalveluministeri voi odottaa laille myönteistä vastaanottoa eduskunnassa, pahimmat väännöt ovat edessä hallituksessa. Tästä kertoo yksin se, ettei luonnos ole vieläkään jalostunut laiksi.

Kokoomus suhtautuu mainonnan sääntelyyn jos ei kielteisesti niin ainakin nihkeästi. Jotta asiassa päätäisiin eteenpäin, ennen muuta kokoomuksen ja SDP:n tulee löytää mainonnan päivittämisessä yksimielisyys.

Tähän tavoitteeseen pääseminen on enemmän kuin yhden neuvottelun takana. Kokoomuksella tuskin on mitään sitä vastaan, että mainonta jää uudistamatta erimielisyyksien takia.

Itse asiassa näin kävi, kun keskusta ja kokoomus eivät löytäneet yhteistä säveltä hallituksessa mainonnan linjoista.

106 kansanedustajan allekirjoittamalla lakialoitteella on painoa, se kuitenkin edustaa hajonneen eduskunnan näkemystä. Eduskunnassa on uusia kansanedustajia ja laskuissa pitää ottaa huomioon myös se mahdollisuus, että edellisen kauden edustajat ovat muuttaneet kantansa – suuntaan tai toiseen.

Jos alkoholin mainontaa koskeva lain käsittely alkaa eduskunnassa, asia paisuu helposti yli järjellisten mittasuhteiden. Tämä on selvää: alkoholin mainonta – oli se millaista hyvänsä – ei ole suomalaisen alkoholiongelman keskeisiä syitä.

Ongelma syntyi kauan ennen mainonnan alkua.

Kielloille tapaa olla Suomessa aina otollinen maaperä. Elämme lakien, säännösten ja rajoitusten luvatussa maassa. Kun syntyy ongelma, se ratkaistaan lailla.

Esimerkistä käy ajoneuvon kuljettajaa koskeva kännykän käyttökielto. Laki on voimassa, sitä surutta rikotaan ja valvonta on olematonta.

Kansallisen alkoholiongelman suuruutta ei ole aihetta vähätellä. Viina tappaa, rapauttaa ihmisten terveyttä, aiheuttaa inhimillistä kärsimystä ja suistaa yksilöitä syrjäytymiseen.

Yksilöt on saatava kantamaan nykyistä paremmalla otteella vastuunsa omasta elämästään, myös suhteestaan alkoholiin. Tällä linjalla eteneminen on puurtamista, josta ei ole kerättävissä irtopisteitä kuten mainonnan rajoittamisesta.

Päivän lehti

2.4.2020