Pääkirjoitukset

Alkolle vain vähän haittaa lakiuudistuksesta

Viime vuonna Alko avasi neljä uutta myymälää. Verkoston piti asiantuntija-arvioiden mukaan harventua.
Alko on pienentänyt useiden myymälöiden kokoa, mutta verkostoa se ei ole karsinut. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Alko on pienentänyt useiden myymälöiden kokoa, mutta verkostoa se ei ole karsinut. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Alkon viikolla julkaistut viime vuoden myynti- ja talousluvut osoittavat, että alkoholilain uudistus ei nakertanut Alkoa läheskään niin paljon kuin odotettiin.

Longdrink-juomien myynti Alkossa väheni kyllä 50 prosenttia ja oluiden 30 prosenttia, mutta Alko ennakolta pelkäsi lonkeroiden ja oluiden myynnin putoavan jopa 75 prosenttia.

Taivas ei tosin olisi romahtanut niskaan 75 prosentin romahduksellakaan.

Ennen lakimuutosta Alko myös vaikeroi, että se joutuisi harventamaan myymäläverkkoaan, kun vahvat oluet ja lonkerot tulevat kauppoihin. Näin ei kuitenkaan käynyt, kävi päinvastoin.

Viime vuonna Alko avasi neljä uutta myymälää.

Näyttää siis vahvasti siltä, että lähes jokainen Alko-lobbarin etukäteispainajainen jäi toteutumatta.

Limuviinat eivät syösseet kansaa turmioon, mutta Alko teki edelleen liikevoittoa 46 miljoonaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen arvioilla lakiuudistuksen vaikutuksista sai pyyhkiä pöytää jo hyvissä ajoin ennen viime vuoden loppua.

Tulevien eduskuntavaalien yhteydessä on käyty keskustelua myös viinien siirtämisestä ruokakauppaan. Muutosta ajaa erityisesti kokoomus. Alko kuulemma seuraa tarkasti keskustelua.

Alkon toimitusjohtaja Leena Laitisen mukaan (HäSa 20.3.) viinien myynti ruokakaupassa tarkoittaisi myös väkevien menoa ennemmin tai myöhemmin ruokakaupan valikoimiin.

Laitinen ei kuitenkaan perustele väitettään kovin uskottavasti: “On vaikea perustella, että väkevien myynti jäisi monopolille.” Miten niin?

Laitinen huomautti haastattelussa lisäksi, että tutkimusten mukaan yli 80 prosenttia suomalaisista ei halua väkeviä alkoholeja ruokakauppojen valikoimiin.

Vain harva niitä on toisaalta sinne vaatinutkaan, vakavasti otettavista poliitikoista tuskin kukaan. Alko maalaileekin edelleen itse kuviteltuja uhkakuvia, joihin tietysti Alkon monopoli on paras vastaus.

Pakottamattakin Alko vertautuu Veikkaukseen, jonka parhaiden asiakkaiden pitäisi hävitä euroja vastuullisesti ja säännöllisesti mahdollisimman paljon, mutta ilman ongelmia. Sijoittamisesta Veikkaus ei puhu sanaakaan.