Pääkirjoitukset

Ammatillinen koulutus törmäsi säästöleikkuriin

Ammatillinen koulutus uudistui viime vuoden alussa, mutta uudistuksen kaunis pyrkimys on törmännyt tehtyihin rahoitusleikkauksiin.
Ammatillisen koulutuksen uudistus oli monen tekijän summa. Esimerkiksi koulutuskuntayhtymä Tavastiassa on tarjolla opintoja laidasta laitaan. Kuva: Riku Hasari
Ammatillisen koulutuksen uudistus oli monen tekijän summa. Esimerkiksi koulutuskuntayhtymä Tavastiassa on tarjolla opintoja laidasta laitaan. Kuva: Riku Hasari

Ammatilliset opettajat arvioivat OAJ:n kyselyssä, että ammatillisen koulutuksen rahoitusleikkaukset typistivät korkealentoisen koulutusuudistuksen siivet. Oppilaitokset ovat koettaneet selviytyä leikkauksista parhaansa mukaan.

Rahoitusleikkausten jälkeen opettajien määrä putosi valtakunnallisesti 1600:lla, mikä on näkynyt mm. lähiopetuksen vähenemisenä.

Antti Rinteen (sd.) hallituksen ohjelman tilannearviossakin todetaan, että ammatillisen koulutuksen uudistuksen sinänsä oikeat tavoitteet työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisäämiseksi eivät näytä tuottavan riittävää osaamista.

Puolet kyselyyn vastanneista opettajista katsoo, ettei työpaikkaohjaukseen ole riittäviä resursseja eikä heillä aikaa käydä tarpeeksi usein työpaikalla ohjaamassa opiskelijaa.

Yritysten ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä pitää edelleen kehittää niin opiskelijoiden kuin yritystenkin parhaaksi.

Hieno idea yksilöllisistä, joustavista opinnoista tärveltyy, ellei opiskelija saa riittävästi ohjausta.

On luonnollista, että kyselyssä korostuvat kielteiset huomiot ja hätähuudot.

Samaan aikaan osassa oppilaitoksia uudistus on otettu omiin käsiin ja saatu käytäntöön hyvässä hengessä.

Esimerkiksi jatkuva haku on osoittautunut tarpeelliseksi muutokseksi, mutta sekin vaatii resurssointia.

Hallitusohjelma lupaa vahvistaa ammatillisen koulutuksen reformia ja lisätä ammatillisen koulutuksen rahoitustasoa ja opettajien määrää. Painopisteisiin lukeutuvat myös työpaikoilla tapahtuva oppiminen ja opinto-ohjaus.

OAJ perää nyt hallitusohjelmassa luvattua 235 miljoonaa euroa hetimmiten opettajien ja opetustuntien määrän lisäämiseen. Perustellusti OAJ vaatii myöss selvitystä, mitä todella tarkoittaa lainsäädännön kirjaus ”riittävästä määrästä opettajia”.

On perin huolestuttavaa, jos osattomiksi jäävät erityisesti tukea tarvitsevat opiskelijat.

Opettajia, opiskelijoiden tukea ja ohjaajia tarvitaan ammatillisessa koulutuksessa, koska kyse on nuorista ihmisistä. Jos tuki uupuu, jäävät tuloksetkin laihoiksi.