Pääkirjoitukset

Asenteet alkoholiin höllentyneet

Suomalaiset suhtautuvat alkoholin käyttöön yhä sallivammin. Alkoholiveroa ei haluta korottaa, mainontaa katsotaan entistä suopeammin ja keskioluen laimentaminenkin tyrmätään laajalla rintamalla.

Asenteet alkoholin käyttöön kehittyvät aivan päinvastaiseen suuntaan kuin suhtautuminen tupakointiin. Tupakoinnin rajoitukset ja hankinnan hankaloittaminen saavat kansalaisten selkeän enemmistön tuen.

Seurauksetkin ovat päinvastaisia. Tupakointi vähenee kaikissa ikäryhmissä, niin miehillä kuin naisilla, kun taas ongelmajuominen lisääntyy hälyttävästi, joskaan alkoholin kokonaiskulutus ei ole enää vuoteen kasvanut.

Alkoholin kulutuksen kokonaismäärää on kuitenkin vaikea arvioida, koska tuontiviinojen osuus kulutuksesta kasvaa koko ajan.

Asiantuntijoiden mukaan juuri asenteilla on ratkaiseva merkitys siihen, miten paljon, miten usein ja millä mentaliteetilla alkoholia käytetään. Paljon meistä suomalaisista kertoo se, että humalahakuinen juominen vain pahenee.

Suomesta ei ole tullut eurooppalaista viinimaata, vaan viinien ja oluiden lisäksi meille maistuvat väkevät viinat.

Asenteiden höllentymisestä kertoo sosiaali- ja terveysalan kattojärjestön Sosten tekemä tutkimus.

Sen mukaan suomalaisista vain hieman yli puolet kieltäisi alkoholin mielikuvamainonnan ja sponsoroinnin, kun muutama vuosi sitten kiellon kannalla oli 60 prosenttia vastaajista.

Sama suhde on veronkorotuksissa. Vain 40 prosenttia kyselyyn vastanneista on valmis korottamaan alkoholiveroa, kun korotuksen vastustajia on 60 prosenttia.

Vielä muutama vuosi sitten luvut olivat päinvastoin.

Voimakkaimmin jakautuivat mielipiteet baarien aukioloaikoihin. Alle kolmekymppisistä vain 16 prosenttia kallistui sulkemisen aikaistamiselle, kun yli 60-vuotiaista sulkemisen aikaistamista kannatti 70 prosenttia.

Vain alle viidesosan kannatuksen sai keskioluen laimentaminen ja siirtäminen Alkoon.

Sosiaali- ja terveysviranomaiset eivät aio alistua kansalaismielipiteen edessä. Sosten väki haluaa rajoittaa niin alkoholin saatavuutta kuin mainontaa ja nostaa veroja.

Eri asia on, miten tiukennuksia kyetään viemään läpi poliittisessa päätöksenteossa. Kansanedustajat kun kuuntelevat kansalaisten mielipiteitä entistä herkemmällä korvalla.

Alkoholiongelma on taloudellisesti miljardiluokan kysymys.

Alkoholiin kuolee vuodessa yli 3 000 suomalaista, sairauspoissaolot, ennenaikaiset eläköitymiset ja monet sosiaaliset ongelmat kerryttävät laskua puhumattakaan inhimillisistä kärsimyksistä, joita alkoholistiperheissä koetaan.

Suuri kysymys on se, mikä saa suomalaiset suhtautumaan alkoholin ja tupakoinnin rajoituksiin sekä hinnankorotuksiin niin eri tavalla.