Pääkirjoitukset

Aukoton järjestelmä sisältää porsaanreiän

Espanjan junaonnettomuus kaksi vuotta sitten nosti keskusteluun raideliikenteen turvallisuuden. Hurja ylinopeus aiheutti matkustajajunan kaatumisen mutkassa, kun kulunvalvontajärjestelmä oli puutteellinen. Turmassa kuoli noin 80 ja loukkaantui noin 140 henkeä. Suomessa asiantuntijat vakuuttivat, että rautateidemme kulunvalvontaverkosto on aukoton eikä Espanjan tapainen turma voisi täällä toistua.

Vaan miten oli käydäkään? Maaliskuussa 2015 paikallisjuna Riihimäeltä Helsinkiin ajoi Hyvinkäällä aseman vaihteeseen liki tuplanopeudella ja vaaransi sadan matkustajan hengen. Onnettomuustutkintakeskus arvioi syyksi inhimillisen virheen, kun kuljettaja unohti kytkeä kulunvalvontalaitteen päälle. Hyvinkään ja Espanjan tapauksia yhdisti myös se, että junan kuljettaja oli keskittynyt puhelimeensa.

Suomen sinänsä kattavassa kulunvalvontaverkossa huolestuttavaa on se, että se on altis inhimilliselle erehdykselle. Kulunvalvontalaite on junan lähtiessä kytkettävä päälle. Lähtökohtaisesti järjestelmä olisi alun perin pitänyt rakentaa sellaiseksi, että junien kulunvalvonta on aina päällä. Näin olisi varmistettu, että juna kulkee sallittua nopeutta ja noudattaa opasteita ja merkkejä. Ohjaamon laitteiden pitäisi ainakin hälyttää selvästi, jos kulunvalvontalaite ei ole toiminnassa.

Suomessa järjestelmä varoittaa kuljettajaa hidastuspaikoista useita kilometrejä ennakkoon ja tarkkailee junan nopeutta. Ellei kuljettaja aloita jarrutusta sekuntien sisällä, järjestelmä jarruttaa junan kulkua automaattisesti. Monissa maissa kulunvalvonta seuraa vain pääopasteita ja jarruttaa vasta, kun juna ajaa päin punaisia.

Suomi heräsi kulunvalvonnan tärkeyteen vuosien 1996 ja 1998 traagisten junaonnettomuuksien jälkeen. Turmat johtuivat ylinopeudesta. Kulunvalvonnan myötä junaonnettomuuksien määrä on romahtanut. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei viime vuosina ole juuri ollut kuin tasoristeyksissä.

Kulunvalvontaverkko ei kuitenkaan ole aukoton, jos veturinkuljettaja voi jättää junan kulunvalvontalaitteen kytkemättä tai kytkeä sen pois käytöstä kenenkään tietämättä. Onnettomuustutkintakeskus on oikeassa siinä, että junan nopeus pitäisi teknisesti rajoittaa enintään 80 kilometriin tunnissa, jos kulunvalvontalaite ei ole päällä.

Päivän lehti

4.4.2020