fbpx
Pääkirjoitukset

Autojen sähköistyminen nostaa erilaisia jännitteitä – Keppilinjan sijaan tarvittaisiin lisää porkkanoita ja lisää kohtuuhintaisia sähköautoja

Autokannan sähköistyminen on jakamassa kansaa kahtia. Toiset toivottavat kehityksen tervetulleeksi ja toiset kiroavat rankaisulinjaa.
Sähköautojen latauspisteitä täytyy vielä rakentaa paljon lisää. Kuva: Pekka Rautiainen
Sähköautojen latauspisteitä täytyy vielä rakentaa paljon lisää. Kuva: Pekka Rautiainen

Autoala ennakoi, että autokannan sähköistyminen etenee Suomessa jopa odotettua nopeammin. Samaan aikaan osa autoilijoista vaatii kovaan ääneen, ettei valtio ohjaile autojen käyttövoiman valintaa.

Facebook-someryhmästä ponnistanut Stop autoilijoiden kuritukselle! -kansanliike järjesti viime viikonvaihteessa Torviprotesti-moottorimarssin ja osoitti mieltä autoilijoiden taloudellista verokuritusta vastaan.

Liikkeen mukaan päästövähennyksiin pitää pyrkiä vain autokannan luonnollisen uudistumisen ja vähäpäästöisemmän tekniikan markkinoille tulemisen kautta ilman aikatauluja. Ryhmä ei hyväksy fossiilisten polttoaineiden käytön rankaisemista.

Autoala itse arvioi sähköistymisen nopeutuvan, joskin autokannan hidas kierto jarruttaa sähköautojen osuuden kasvua. Lisäksi sähkö- ja kaasuautojen voittokulku vaatii latausinfran selvää laajentamista.

Autoilijoiden etujärjestö Autoliitto kantaa kortensa kekoon alkamalla rakentaa valtakunnallista latausverkostoa yhdessä Liikennevirta oy:n kanssa

Viime vuonna noin 10 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköautoja ja noin 20 prosenttia ladattavia hybridejä. Tänä vuonna täyssähköautojen osuuden noussee jo noin 17 prosenttiin rekisteröinneistä ja ladattavien hybridien 23 prosenttiin.

Sähköistymisen pontimena on henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvojen kiristämishanke EU-lainsäädännössä.

Autonvalmistajat ovat ottaneet lusikan kauniiseen käteen ja alkaneet keskittyä sähköautojen valmistukseen.

Sähköistymistä avittavat mm. kansalliset hankintatuet, autoveron poisto täyssähkö- ja vetyautoilta sekä huokeat käyttökustannukset.

Bensa- ja dieselautot eivät kuitenkaan katoa maanteiltä vielä pitkään aikaan, sillä autokannan nykyinen kiertonopeus on yli 20 vuotta.

Henkilöautokanta pitäisi saada päästöjen vähentämiseksi uusiutumaan selvästi nykyistä vauhdikkaammin, mutta keppilinjan sijaan tarvittaisiin lisää porkkanoita. Ja tarjolle lisää vähän käytettyjä ja kohtuuhintaisia sähköautoja.

Menot