Pääkirjoitukset

Autokantaa pitää edelleen uudistaa

Viime vuonna aloitetusta romutuspalkkiokokeilusta jäi niin hyvä maku, että sitä yritetään ujuttaa kovalla kyydillä hallituksen lähiviikkojen budjettiriiheen. Vähäpäästöisiä autoja suosivan kokeilun jatkaminen onnistuu vain valtion budjettirahoituksella.

Romuautosta sai viimevuotisessa kokeilussa 1 500 euron palkkion. Valtio maksoi tonnin ja autokauppa oli vauhdittamassa romuauton viimeistä matkaa ja uuden kauppaa viidellä sadalla eurolla.

Kaikki ovat tyytyväisiä kokeiluun. Autokauppa kasvoi kolmisen prosenttia ja valtio sai verotuloina 17 miljoonaa ylimääräistä.

Kuluttajakin riemastui, sillä vähäpäästöisellä ja turvallisemmalla menopelillä on voittopuolisesti mukavampi huristella.

Paineita kokeilun jatkamiseen on, mutta rahoitus on tiukassa. Budjetin vaihtoehtoja puntaroidaan tarkasti.

Autokauppa on yhä valmis osallistumaan romutusjärjestelmään, sillä kokemukset ovat kaikin puolin myönteisiä. Kauppa teki tulosta kokeilulla.

Paineita on myös ympäristösyistä. Päästöjä on vähennettävä vuoden 2005 tasosta lähes 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Ilman puhtaampia kilometrejä ei tavoitteeseen päästä. Vanhan autokannan uudistaminen on yksi keskeisimmistä kysymyksistä.

Romutuspalkkiokokeilua on aiheellisesti myös kritisoitu. Se suosi edelleen fossiilisia polttoaineita käyttäviä autoja. Liikenne- ja viestintäministeriössä on haluja lisätä uutta teknologiaa liikenteeseen.

Etenkin sähköautoja pitäisi saada liikenteeseen enemmän. Se on helpommin sanottu kuin tehty, sillä vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien autojen osuus on edelleen vain prosentti kokonaismyynnistä.

Tekniikka kehittyy ja vaihtoehdot lisääntyvät, mutta hinnat ovat edelleen korkealla. Kuluttajan usko sähköautoihin horjuu edelleen. Myynti on yhä vähäistä.

Liikenneministeriö haluaa lisätä sähkö- ja kaasuautojen käyttöön kannustavia kampanjoita. Autokannan uudistaminen on kuitenkin tätä kautta pitkän tien päässä.

Romutuspalkkiokokeilua kannattaa joka tapauksessa jatkaa. Järjestelmä tunnetaan ja tulokset puhuvat puolestaan. Kaikki ovat tyytyväisiä, kun autokanta uudistuu ja maanteillä kulkee vähäpäästöisempiä autoja.