Pääkirjoitukset

Autokaupassa alakulo jatkunut alkuvuonna

Autokanta uudistuu hitaasti, kun kuluttaja on varpaillaan.
Uusia henkilöautoja rekisteröitiin kuluvan vuoden maaliskuussa peräti 20,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Kuva: Esko Tuovinen
Uusia henkilöautoja rekisteröitiin kuluvan vuoden maaliskuussa peräti 20,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Kuva: Esko Tuovinen

Vuonna 2016 Suomessa päätettiin, että maan autokanta aiotaan uudistaa nopealla aikataululla.

Työryhmän isolla pensselillä piirretyissä visioissa vuonna 2030 kaikkien Suomessa myytävien autojen piti kaavailujen mukaan olla yhteensopivia sähkön, vetyn, kaasun tai erilaisten biopolttoaineiden kanssa.

Nähtäväksi jää.

On joka tapauksessa selvä, ettei tavoitteisiin päästä kovin helpolla. Lokakuussa 2017 uutisoitiin, että Suomen autokanta on vanhentunut yhtäjaksoisesti jo lähes kymmenen vuoden ajan.

Tuoreimmat tilastot autokaupasta eivät kerro nopeasta suunnanmuutoksesta. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin kuluvan vuoden maaliskuussa 9 277, mikä on peräti 20,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Koko alkuvuoden aikana henkilöautoja ensirekisteröitiin 29 100, mikä oli puolestaan 15,4 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Täyssähköautoista ja niiden ympäristöystävällisyydestä sekä kalleudesta on keskusteltu Suomessa paljon. Ainakin toistaiseksi niiden merkitys on vielä kovin marginaalinen.

Esimerkiksi Kanta-Hämeessä täyssähköautoja ensirekisteröitiin alkuvuoden aikana kokonaiset seitsemän kappaletta. Osuus kaikista maakunnassa ensirekisteröidyistä autoista oli alle prosentti.

Kainuussa ei täyssähköautoja myyty uutena ensimmäistäkään ja hybridiautojakin vaivaiset kaksi kappaletta. Osuus kaikista maakunnassa ensirekisteröidyistä autoista oli alle prosentti.

Matka autokannan uudistamiseen – ja liikenteen päästöjen olennaiseen pienentämiseen – on pitkä ja kivikkoinen.

Poliitikot eivät tee autokaupan tilannetta yhtään helpommaksi, vaikka vanhoista virheistä onkin otettu opiksi. Silti poukkoilevat lausunnot polttomoottoreiden kieltämisestä kokonaan, epärealistiset tavoitteet ja vaalien alla esiintyvä huutokilpailu hyydyttävät ostohaluja. Kuluttaja ovat syystäkin varpaillaan.

Autokaupan syvin kuoppa saattaa silti olla jo ohitettu. Ainakin poliittisiin puheisiin tulee aimo annos realismia, kunhan vaalit on käyty.