Pääkirjoitukset

Autoliitto esittää aiheellisia kysymyksiä

Suomalaiset poliitikot ovat puhuneet viime vuosina käyttäjä maksaa -periaatteen kauneudesta. Erityisen voimallisesti termi on ollut käytössä liikenne-, tieverkko- ja autoveropohdinnoissa, mutta yleensä aivan suotta.

Näin siksi, että autoilijoilta kerätään erilaisina maksuina ja veroina vuosittain noin 6-7 miljardia euroa, mutta tienpitoon palautuu vain reilu miljardi.

Loput siirtyvät velkaisen valtion pohjattomaan kirstuun, ja sieltä poliittisilla päätöksillä eteenpäin.

Tällä hetkellä käyttäjä siis maksaa, ja oikeastaan paljon enemmänkin, vaikka julkisesta keskustelusta ei tällaista välttämättä voi päätellä.

NYT liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on esittänyt, että valtio perustaa erillisen liikenneverkkoyhtiön pikaisella aikataululla, ja jatkossa tierahat raavittaisiin kasaan asiakasmaksuina.

Bernerin esityksessä on monia ongelmia, mutta myös jatkojalostusta ansaitsevia ideoita.

Huomattavan pulmallisena väyläyhtiöhankkeen näkee esimerkiksi Autoliitto, joka on aiheellisesti pitänyt meteliä käyttömaksuista.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen tulkinnan mukaan tienkäyttäjät käytännössä maksaisivat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera.

NIEMINEN on myös ihmetellyt, miten tierahat voivat lisääntyvät, jos rahaa ei kerätä enempää kuin nyt. Ministeri Berner on tarjonnut polttoaineveroon miljardialennusta, mikäli väyläyhtiömalli toteutuu.

Talouselämä-lehti puolestaan on huomauttanut (18/2016), ettei väyläyhtiön perustaminen vähennä, vaan päinvastoin lisää väyläinvestointien rahoituskuluja.

Suomen valtio kun saa tällä hetkellä rahoitusta hyvin edullisesti.

NOKIAN nousun keskeinen voimahahmo Jorma Ollila esitteli muutama vuosi sitten työryhmänsä pohdinnat liikennejärjestelmän uudistamiseksi, mutta ne tyrmättiin laajalti.

Ollilan työryhmä olisi halunnut, että käyttäjä maksaa -periaate toteutuisi kilometriverolla, joka puolestaan perustuisi satelliittipaikannukseen.

Kansalaisia valvovaa järjestelmää ei lopulta halunnut kukaan, sillä itse veronkeruujärjestelmä olisi ollut tietosuojamielessä hankala ja toisaalta hyvin kallis. Väyläyhtiöideat pitää selvittää paremmin.