Pääkirjoitukset

Autoveron laskuon välttämätöntä

Suomessa ajetaan tunnetusti Euroopan vanhimmilla ja kalliimmilla henkilöautoilla, joten autovero ja etenkin sen alentaminen on herkullinen aihe myös vaaliteemaksi. Perussuomalaiset ottivat asiakseen vaatia autoveron poistamista kokonaan. Muista puolueista ei ole herunut juurikaan tukea näin jyrkälle ehdotukselle.

Autovero tuottaa nykyisillä myyntimäärilläkin noin 900 miljoonaa euroa valtion kassaan. Se on valtava summa varsinkin, jos se pitäisi paikata muilla keinoilla. Niitä ei ole liiemmin tarjolla tällä hetkellä. Yksi varteenotettava keino olisi ajoneuvoveron korottaminen. Se paikkaisi tilannetta merkittävästi, jos sellaiseen päädyttäisiin.

Ajoneuvoveron korotus voisi vaalien jälkeen onnistuakin, sillä vaaleihin valmistautuvissa puolueissa on halua siirtää autoverotuksen painopistettä käytön suuntaan. Sekään ei kohtelisi autonomistajia tasapuolisesti, sillä oma auto on pitkien etäisyyksien maassa monelle välttämätön väline. Maaseudulla ei pärjää ilman omaa autoa.

Perussuomalaisten malli on sinällään mahdoton, ja sen tietävät myös puolueen vaaliohjelman tekijät. Autoveroa on mahdoton poistaa kertarysäyksellä. Vaiheittainen alennus vaatii pitkiä siirtymäaikoja. Suomesta puuttuu tällä hetkellä yhteisymmärrys, miten asiassa pitäisi edetä ja millaisella paketilla veron alennus toteutettaisiin.

Verotuksen muuttaminen vaatii laajaa valmistelua ja selviä pelisääntöjä. Niiden aika on vaalien jälkeen. Autoverotuksen uudistus on ennemmin tai myöhemmin väistämätöntä, sillä paineita tulee EU:stakin.

Autoveroon kajoaminen ei ole koskaan mutkatonta. Autoala seuraa jo nyt huolissaan keskustelua ikuisuusaiheen ympärillä. Pelkkä ehdotuskin heijastuu heti autokauppaan. Autonostajat jäävät odottelemaan mitä tuleman pitää, ja se näkyy ostopäätöksissä. Myynti tökkii ja kaikki kärsivät.

Autoveron lasku on tehtävä hallitusti, jotta niin myyjät kuin ostajatkin voivat sopeutua muutoksiin. Vanhoilla autoilla kurvaileville suomalaisille ja autoalan yrityksille on tehtävä selvästi, milloin autoverotus on kypsä uudistettavaksi. Alkavalla vaalikaudella on lopultakin aika tehdä päätöksiä.

Päivän lehti

30.3.2020