Pääkirjoitukset

Bernerin kaavailuissa lihavan riidan siemen

Hallitusta on moitittu saamattomaksi, mutta jos kaavailtu sosiaali- ja terveysuudistus toteutuu, Suomen kilpailukyky paranee hallituksen vaatimin toimenpitein ja Suomen liikenneverkko vielä yhtiöitetään yhden kauden aikana, saamattomuus on hallituksen toiminnasta kaukana.

Paino on toistaiseksi vahvasti sanalla ”jos”.

Kolme jättimäistä uudistusta ovat enemmän tai vähemmän kesken. Kiky-sopimus saatiin, mutta sen vaikutukset ovat epäselviä; sote-uudistus tullee jossakin muodossa; liikenneväyläuudistus on vasta kunnianhimoinen – ja hyvin kiistanalainen – haavekuva.

On vaikea nähdä, miten Suomessa voitaisiin jo ensi vuoden alussa siirtää väylät valtion ja kuntien omistamaan yhtiöön. Tämä olisi puolestaan edellytys autoverosta luopumiselle.

Samaan aikaan autokauppa pitäisi pitää tänä vuonna hengissä. Yhtälö vaikuttaa mahdottomalta ilman kompensaatioita auton vaihtoa nyt suunnitteleville. Jo liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) selvitys aiheuttaa markkinahäiriön.

Bernerin visiossa liikenneinfran korjausvelka kurotaan umpeen vuosikymmenen aikana autoilijoilta perittävien kuukausi- tai vuosimaksujen avulla.

Lähtökohta, infran korjaaminen, on positiivinen. Keinoissa riittää riitelemistä vielä pitkään.

Ministerin kaavailut ovat lähteneet siitä, että eduskunnassa on historian perusteella mahdoton sopia järkevästi ja yli hallituskausien liikenneinfran kunnostuksesta.

Demokraattisen päätöksenteon välttämiseksi rahat siirrettäisiin poliitikkojen ja vuosibudjettien ulottumattomiin omaan väyläyhtiöön.

Autoilijoilta kerättävät rahat riittäisivät helposti korvausvelan kattamiseksi jopa vuodessa, mutta satojen ja tuhansien muiden momenttien menot syövät autoilijoilta kerätyt rahat.

Ministerin esittelemät laskelmat eivät oppositiota tyydyttäneet. Jostain taivaasta tipahtaa lisärahaa väyliin, mutta kukaan ei maksa enempää?

Perussuomalaistenkin riveistä kuultiin yllättävän kovaa kritiikkiä liikenneverkon yhtiöittämistä kohtaan.

Merkillistä silti olisi, ellei hallituskumppaneilla tai valtiovarainministeriöllä olisi ollut etukäteen tietoa siitä, mitä liikenne- ja viestintäministeriössä on suunniteltu.

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic