Pääkirjoitukset

Betonirakentamisessa on tiivistämisen varaa

Betonin lujuusongelma hämmentää. Tai paremminkin se, että vaikka betonin valmistuksessa ja rakennustyömailla toiminta sujuu lausuntojen mukaan normien mukaan, betoni on useissa kohteissa säädettyä huomattavasti hauraampaa.

Loppuvuodesta tiedot kertoivat, että heikkolaatuista betonia löytyi yhdeltä siltatyömaalta, sairaalan ja pysäköintitalon työmailta sekä kahden tuulivoimalan perustuksista.

Liikennevirasto päätti valita tarkasteluun satunnaisesti parikymmentä varsin uutta maantiesiltaa, joista peräti joka kolmannella betoni paljastui lujuudeltaan turhan heppoiseksi. Tutkimuksia on nyt pakko laajentaa.

On laiha lohtu, että normeja alittavat sillat kyllä kestävät normaaliliikenteen ja vaativat ehkä vain kunnostusta tavanomaista aiemmin.

Huolestuttavinta on, ettei kukaan tarkkaan tiedä, missä on menty vikaan. Ongelmat eivät koske vain tiettyä rakennetta, betonityyppiä, valmistajaa tai urakoitsijaa.

Syylliseksi on epäilty säänkestävän erikoisbetonin lisäaineita, eritoten notkistinta, jonka myötä betoniin voi talvella päätyä liikaa ilmaa. Sekään ei selitä kaikkia pulmia.

Kylmä tosiasia on, että nykyinen valvonta ei toimi betonirakentamisessa kuten pitäisi. Betonin valmistus ja/tai valaminen eri olosuhteissa on ilmeisen altis virheille. Lisäksi laaduntarkkailun seula valskaa pahasti.

Betoneja ei ole testattu sittenkään riittävän huolellisesti kaikissa keleissä eikä rakenteiden lujuutta mitattu tarpeeksi ajoissa. Erilaisten kovettumisolosuhteiden pitäisi kuitenkin olla tuttuja rakentajille Suomessa.

Liikennevirasto on nyt tähdentänyt rakennuttajille, että niiden on huolehdittava ennakkokokeita sisältävästä laadunvarmistuksesta. Betonin lujuusongelmia setvii myös Turvallisuus- ja kemikaalivirasto.

Liikenneviraston on hetimmiten tarkistettava omaa ohjeistustaan. Riskikartoitusta vaativat tämän vuosikymmenen sadat betonirakenteiset sillat. Korjaamisessa kyse on myös kustannuksista ja takuuajoista.

Betonin lujuusongelmat ovat vakava ja ratkaisua vaativa asia. On tärkeää selvittää, ettei betonirakentamisessa ole aikataulu- ja kustannuspaineissa oikaistu mutkia ja tullut luotua kyseenalainen maan tapa.

Testausta on työmailla parannettava ja rakennusmenetelmiä hiottava.

Päivän lehti

29.1.2020