Pääkirjoitukset

Biokaasua kaikille, vain maksaja puuttuu

Puheenjohtaja Anderssonin ehdotus voisi periaatteessa kustantaa veronmaksajille noin 5,3-10,7 miljardia euroa. Tällaisia rahoja ei tietenkään ole missään.
Liikenteen päästöjä halutaan alas, vain keinoista on erimielisyyttä. Kuva: Terho Aalto
Liikenteen päästöjä halutaan alas, vain keinoista on erimielisyyttä. Kuva: Terho Aalto

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, opetusministeri Li Andersson linjasi viikonloppuna, että ympäristöystävällisistä valinnoista pitää tehdä mahdollisia kaikille (HäSa 18.11.).

Andersson sanoi linjapuheessaan vasemmistoliiton puoluekokouksessa, että jos haluamme, että autoa tarvitsevat ihmiset vaihtavat vähäpäästöisiin ajoneuvoihin, on se tehtävä kohtuuhintaiseksi myös heille, joilla ei ole varaa uuteen sähköautoon.

Yksi ratkaisu siirtymän vauhdittamiseksi voisi Anderssonin mukaan olla esimerkiksi se, että yhden vuoden ajan valtio maksaisi biokaasu- tai bioetanolikonvertoinnin lähes kokonaan kaikille auton omistajille.

Ehdotus saattaisi kuitenkin kustantaa veronmaksajille noin 5,3-10,7 miljardia euroa – mikäli siis kaikkiin kotimaisiin bensa- ja dieselautoihin tehtäisiin muutoksia.

Tällaisia jättimäisiä rahoja ei tietenkään ole missään.

Valtio maksaa -ajattelu on tietysti äänestäjien liehakointia vailla sen suurempaa talousrealismia, ja unelmoida aina saa.

Rehellistä olisi kuitenkin tunnustaa, että veronmaksaja sen autojen konvertoinnin maksaisi – ja jyrkän suomalaisen veroprogression päälle. Veroja kun ei saa valtion maksettavaksi.

Kovin moni suuri- tai edes keskituloinen tuskin olisi kovin innokas Li Anderssonin ehdottamaan ilmastoponnistukseen, vaikka päämäärä sinänsä saattaisi olla hyväkin.

Poliitikkoja ja etenkin ministereitä on jo vuosikausia varoiteltu löysistä heitoista, jotka liittyvät liikennepolitiikkaan, autoverotukseen, väyläinfraan tai vaikkapa ajoneuvojen paikannusperusteiseen verotukseen.

Silti tällaisia ideoita putkahtelee julkisuuteen tasaisin väliajoin.

Viime hallituskaudella ministeri Anne Berner julkisti ehdotuksiaan tahdilla, joka oli omiaan sotkemaan ja hämmentämään koko Suomen autokauppaa.

Jatkoideoita tieverkkomaksuista ei viime aikoina ole kuitenkaan kuultu.

Toivoa sopii, että ehdotelmat valtion maksamista autokonversioista päätyvät samaan paikkaan eli sinne kuuluisaan toiveiden tynnyriin.