fbpx
Pääkirjoitukset

Bussien hintakilvassa suuruuden ekonomiaa

Bussiyhtiöt ovat kamppailleet kovin panoksin pudotuspelikisassa, jossa on ollut harvoja voittajia. Halpabussiyhtiö päätyi osaksi Suomen suurinta linja-autoyhtiötä.
Onnibussi liikennöi myös Kanta-Hämeessä.

Suomen suurin linja-autoyhtiö Koiviston Auto Lahdesta kasvaa entisestään. Konserni on ostanut Onnibus-”halpabussiyhtiön” koko osakekannan.

Onnibus on 2010-luvulla muokannut bussimarkkinoita uuteen uskoon kilpailemalla aggressiivisesti halvoilla lipunhinnoilla. Sen myötä pikavuoroliikenteessä on yleistynyt sähköinen lipunmyynti sekä muuttuva hinnoittelu.

Koiviston Auto -konserni aikoo säilyttää Onnibussin nimekkään brändin ja toimintatavat.

Konserni on valtakunnan bussiliikenteessä kuskin paikalla. Perheyhtiö on kasvattanut viime vuosien yrityskaupoilla kovasti liikevaihtoaan. Konserni mielii laajentaa edelleen reitistöään.

Koiviston Auto -konserniin kuuluu eri puolilla Suomea seitsemän tytäryhtiötä, kaikkiaan 2100 työntekijää ja tuhatkunta linja-autoa. Konsernin bussit liikennöivät myös Kanta-Hämeessä.

Onnibus tuo konserniin 230 työntekijää ja 68 suurikokoista autoa.

Onnibussia on kiittäminen siitä, että se on uusilla toimintatavoillaan saanut uusia matkustajia linja-autojen kyytiin. Yhtiö opetti suomalaiset vertailemaan joukkoliikenteen hintoja.

Tosin iso osa asiakkaista haluaa edelleen maksaa lippunsa käteisellä ja olla sitoutumatta etukäteen johonkin tiettyyn vuoroon.

Liikennemullistuksen voittajiin lukeutuivat ne asiakkaat, jotka matkustavat vilkkailla reiteillä.

Halvat hinnat ovat kalvaneet bussiyhtiöiden kannattavuutta ja ajaneet yhtiöitä saneeraukseen ja reittien karsintaan. Useat yhtiöt ovat lopettaneet tai harventaneet pikareittejään etenkin kaupunkien välisessä poikittaisliikenteessä.

Valtaosa suomalaisista linja-autoyrityksistä on pieniä, muutaman auton yrityksiä, ja alan kannattavuus on heikko.

Onnibussillekin ovat tappiot ja keikkojen reittien karsinta käyneet tutuiksi.

Paluuta entiseen ei kuitenkaan ole. Oletettavasti lippuhinnoittelussa nähdään jonkinlaista nousua.

Ei ole asiakkaankaan etu, jos bussiyhtiöt kilpailevat toisensa hengiltä.

Menot