Pääkirjoitukset

Bussiliikenne keskittyy kannattaville reiteille

Maaseudun joukkoliikenne on näivettynyt pikkuhiljaa viime vuosina, eikä hyvältä näytä tulevina vuosinakaan. Tukien varassa olevat maaseudun vuorot jäävät ajamatta viimeistään siinä vaiheessa, kun vielä tällä hetkellä voimassaolevat liikennöintisopimukset loppuvat.

Tilanne on hankala maaseudun asuville, jotka ovat olleet harvojen bussivuorojen ja palveluliikenteen varassa. Melkoinen osa vuoroista on enemmän tai vähemmän tuettuja liikennöintisopimuksien ja ostovuorojen kautta.

Ely-keskukset ovat tukeneet vuoroja ja bussimatkoja on maksettu seutulipuilla. Reitit on saatu niiden avulla juuri ja juuri kannattaviksi.

Maaseudun bussiliikenne on törmännyt EU-lainsäädäntöön, jonka mukaan julkista tukea ei enää voida maksaa suoraan palveluliikennettä harjoittavalle liikennöitsijälle.  Hiljaiset, kannattamattomat bussireitit ovat tiensä päässä viimeistään siinä vaiheessa, kun siirtymäajan sopimukset päättyvät.

Muutama vuosi sitten voimaan astunut EU:n palvelusopimusasetus lopetti ensimmäiset sopimukset jo viime kesänä. Loput sopimuksista päättyvät asteittain vuoden 2019 loppuun mennessä.

Maaseudun joukkoliikenteeseen on kehitettävä pikaisesti uusia järjestelmiä. Henkilökuljetusuudistus on toki tekeillä, mutta valmista ei ole tullut. Uudistuksessa selvitetään, miten joukkoliikennettä voidaan tukea tiukasta EU-lainsäädännöstä huolimatta.

Palvelusetelijärjestelmä on näillä näkymin tulossa bussiliikenteeseenkin, mutta pelastaako sekään maaseutupitäjien kuihtuvaa linja-autoliikennettä.

Viisaita päätöksiä tarvitaan, sillä liikenne on näivettynyt monin paikoin olemattomiin. Koululaisliikenne turvaa joukkoliikennettä koulujen lukuvuoden aikana, mutta muulloin vuorot ovat vähissä.

Liikennöitsijät eivät voi tilanteelle mitään, sillä busseilla ei kannata ajella vain terveisiä. Kannattavuus on elinehto vuorojen jatkumiselle.

Oma auto on monin paikoin jo täysin välttämätön, sillä linja-autoliikenteen varaan ei voi enää laskea pitkien etäisyyksien maassa.

Bussiliikenne toimii erinomaisesti pääreiteillä, mutta maaseudulta on ensin päästävä taajamiin ja valtateiden varteen. Siihen on entistä vähemmän vaihtoehtoja.

 

 

 

 

Menot