Pääkirjoitukset

Demarit tekevät pesäeroa raippalinjaan

Työttömyysturvan leikkuri on poistumassa, jos SDP:n palopuheet pitävät kutinsa. Vasemmistoliitolta SDP saa tukea sosiaalikysymyksissä, joissa hallitus voi erottua edeltäjästään.
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman lupasi torstaina Helsingissä, että Sipilän hallituksen aktiivimalli on pian historiaa.
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman lupasi torstaina Helsingissä, että Sipilän hallituksen aktiivimalli on pian historiaa.

Antti Rinteen (sd.) hallituksen aikana ei ole tulossa tavalliselle palkansaajalle, eläkeläisille, työttömille sen paremmin kuin opiskelijoillekaan mitään tavattoman suuria mullistuksia.

Myös porvari saa nukkua yönsä rauhassa vasemmistolaisen entisen ay-pampun Antti Rinteen tasavallassa.

SDP on vallan kahvassa johtavana hallituspuolueena, eli puolue voi taputtaa itselleen torstaina alkaneessa eduskuntaryhmänsä kesäkokouksessa. Takana ei kuitenkaan ole mikään murskaava vaalivoitto, vaan kovin monessa asiassa on pakko tehdä kompromisseja niin keskustan kuin vihreidenkin kanssa.

Vasemmistoliitolta SDP saa tukea etenkin sosiaalikysymyksissä, joissa hallitus voi eniten erottua edeltäjästään.

Ideologiset taustat eivät ainakaan toistaiseksi näy kovin paljon yleisen taloustilanteen sanelemissa poliittisissa linjauksissa, joiden lopputuloksena syntyy kansalaisten elämään vaikuttavia vero- ja muita päätöksiä.

Demareilla on – vaalikampanjan jatkeeksi – kova tarve tehdä pesäeroa työttömien ja muiden yhteiskunnassa tukea tarvitsevien ihmisten kurittamiseen, aitoon tai kuviteltuun. Tämä tietää kiistellyn työttömien aktiivimallin purkamista. Vähintäänkin niin sanottu työttömyysturvan leikkuri on poistumassa, jos SDP:n torstaiset palopuheet pitävät kutinsa.

Antti Rinteen suurista eläkelupauksista on jäämässä jäljelle sen verran, että eläkeläisille on tulossa joitakin kymppejä – luvatun satasen asemasta.

Kohtalaisen maltillisiksi sittenkin esitettyjen haittaverojen avulla hallituksen on tarkoitus suitsia ilmastonmuutosta. Keino on kovin heppoinen.

Autoilu ja liikenne ovat joutuneet kovin rankasti valtiontalouden maksumiehiksi aikaisemmin, myös silloin, kun maapallon keskilämpötilan noususta ei puhuttu mitään.

Bensiini ja dieselpolttoaine eivät lakkaa palamasta, vaikka hinnat nousisivatkin arvioidulla 6,5 sentillä. Autoilija repii hiuksiaan, mutta jatkaa ajamistaan, koska monissa tapauksissa vaihtoehtoja ei ole.

Kestävämpi linja vähentää yksityisautoilua onkin vaihtoehtojen, kuten julkisen liikenteen radikaali kehittäminen.