Pääkirjoitukset

Edelläkävijä hiipui, kun maailma muuttui

Tavarataloketju Anttilan kunniakkaasta historiasta ei ollut estämään konkurssia vaan paremminkin päinvastoin. Anttila ei Keskon jälkeen uudenkaan omistajan käsissä onnistunut uusiutumaan kannattavaksi, vaan luxemburgilaisen sijoitusyhtiön usko loppui velkakierteeseen ja asiakaskatoon.

Verkkokaupastakaan ei ollut kilpailemaan kansainvälisillä tuotemarkkinoilla.

Anttiloiden myyntineliöiden tulevaisuus on nyt avoin. Konkurssipesä pyrkii löytämään toiminnalle jatkajaa tai yksittäisille myymälöille ostajansa. Konkurssi iski pahiten kasvoille paitsi irtisanottua henkilöstöä myös niitä verkkokaupan asiakkaita, jotka eivät ehtineet saada jo maksamaansa tilausta. Heidän ei auta kuin toivoa rahojaan takaisin viimeisten velkojien joukossa.

Maineikkaan ketjun hätkähdyttävä alasajo vavisuttaa maamme vähittäiskauppaa ja kaikkia tavarataloja. Vähittäiskauppa ei enää ole pelkästään kotimaisissa käsissä. Pahimpana peikkona on globaali verkkokauppa, jonka hintakilpailulle pienen maan tavaratalot eivät hevin kykene vastaamaan.

Tavaratalot pinnivät vähittäiskaupan karsintakisassa. Kilpailun vapautuminen, isot kauppakeskukset ja ulkomaisten kauppaketjujen rantautuminen ovat kolhineet jopa maineikasta Stockmannia. Kesko ja S-ryhmäkin säätävät tavaratalokonseptejaan vaisuilla markkinoilla. Aika entinen ei palaa, vaan uuteen toimintaympäristöön on sopeuduttava.

Pärjääjiin lukeutuvat halpaketjut kuten Tokmanni, joka parantaa asemiaan keskittyen edullisiin käyttötavaroihin.

Myös käyttötavaraketjut, erikoistavaratalot, laajentavat toimintaansa. Esimerkiksi varaosakaupasta valikoimaansa rajusti laajentanut Motonet rakentaa Hämeenlinnaan uuden liiketilan, joka on kolmanneksen nykyistä suurempi ja peittoaa työllistäjänäkin mennen tullen maakunnan Anttilan.

Kivijalkamyymälöillä on tarvetta myös nettiaikana. Vaikka Anttilan esimerkki toista todistaa, nettikaupan ja myymäläketjun yhdistelmä tukee toistaan ja voi yltää voitokkaaksi.

Tavaratalojen menestyksen eväitä ovat asiakkaiden tarpeiden ja mieltymysten seuraaminen, punnittu tuotevalikoima, innovatiivinen verkkokauppa ja hyvä palvelu sekä luotettavuus tuotetakuineen. Perinteet eivät auta jatkuvassa muutoksessa.

Päivän lehti

2.6.2020