fbpx
Pääkirjoitukset

Elämäntaparemontit eivät ole pelkkää tv-viihdettä – Diabeteksen ehkäisy on kansalaisvelvollisuus

Suomalaiset altistavat yhä itsensä jopa tietoisesti vakaville elintapasairauksille. Aivan maltillisetkin muutokset terveelliseen suuntaan ovat tehokkaita.
Tyypin 2 diabeteksen tehokkaaseen ehkäisyyn riittää tutkimusten mukaan jo hyvin maltillinenkin liikunta, kunhan se on säännöllistä. Kuva: Juhani Salo
Tyypin 2 diabeteksen tehokkaaseen ehkäisyyn riittää tutkimusten mukaan jo hyvin maltillinenkin liikunta, kunhan se on säännöllistä. Kuva: Juhani Salo

Vaarallisesti lihava on sitä oikeasti, kuolemanvakavan oikeasti, eikä asianomaisen tarvitse olla edes mikään sänkyyn sidottu hurjasti ylipainoinen amerikkalainen.

Lääkäriseura Duodecimin aikakausikirja (17.11.) kertaa ison suomalaisen ja kansainvälisenkin terveysuutisen, joka on edelleen syytä nostaa säännöllisin väliajoin esille.

Ruokavalion muuttaminen terveelliseksi ja liikunnan lisääminen vaikuttavat erittäin merkittävästi sairastumiseen tyypin 2 diabetekseen.

Tutkimustulos oli yksiselitteinen: yksikään elämäntapatavoitteensa saavuttaneista ei sairastunut. Tutkimukseen osallistui 522 suomalaista, joilla on katsottu olevan suuri riski sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Vuonna 1993 käynnistyneen DPS-tutkimuksen (Finnish Diabetes Prevention Study) päätulosten julkaisu New England Journal of Medicine -julkaisussa oli 20 vuotta sitten käännekohta kyseisen sairauden ehkäisyssä.

Tutkimuksissa todettu ja terveysvalistajien moneen kertaan julistama totuus ei vieläkään ole tarpeeksi vaikuttanut suomalaisiin elämäntapoihin. On jatkuvan kansanliikkeen paikka: kaikki torjumaan elintapasairauksia! Ennaltaehkäisyllä saavutetaan arvaamattoman isoja inhimillisiä ja yhteiskunnallisia säästöjä, kun sairaudet tuppaavat valitettavalla tavalla kasaantumaan.

Suomalaiset altistavat yhä itsensä jopa tietoisesti sairauksille, vaikka tietoa ja asiallista valistusta pitäisi olla aivan riittävästi saatavilla. Myös kaikenlaista terveyshuuhaata on liikkeellä asiallista tietoa sumentamassa. Myöskään terveysasioiden viihteellistäminen ei ole kaikessa hyväksi.

Tavallisten ihmisten elämässä ei tarvita suinkaan ruoskivan rankkoja kuntokuureja ja kovia laihdutustavoitteita.

Maltillisetkin muutokset terveelliseen suuntaan ovat tehokkaita. Ravintoremontiksi riittävät pitkälle tunnetut ja järkevät perusasiat kuten kasvisten lisääminen ja kovan rasvan välttäminen.

Liikuntasuositus on kaikkien kynnelle kykenevien “saavutettavissa”: puoli tuntia päivässä! Se vastaa parin kilometrin kävelyä, minkä osa voi aivan hyvin ja huoletta pidentää viiteen.

Menot