Pääkirjoitukset

Elinkeinoelämällä aito huoli junayhteyksistä

Hyvät liikenneyhteydet ovat tärkeimpien vetovoimatekijöiden joukossa, kun yrityksissä mietitään tulevaisuuden toimintaedellytyksiä ja joskus jopa koko yrityksen sijoittumista ja kotipaikkakuntaa.

Tämä sääntö pätee kaikkialla Suomessa, eikä Hämeenlinna tee poikkeusta.

Miten houkutella työntekijöitä yritykseen; kuinka jouhevasti työpisteeltä siirrytään seminaareihin; onko yritys kansainvälisille asiakkaille helposti saavutettavissa. Esimerkiksi tällaisiin kysymyksiin oli tällä seudulla helppo vastata vielä puoli vuotta sitten.

Hämeenlinnan alueen elinkeinoelämälle VR:n taannoiset päätökset olivat isku vasten kasvoja. Järjestelyt vähensivät merkittävästi junavuoroja Tampereelle ja Helsinkiin sekä kummastakin kaupungista Hämeenlinnaan.

Nyt kantahämäläiset yritysjohtajat vaativat junavuorojen palauttamista vähintään samalle tasolle kuin ne olivat ennen kesäkuuta.

Vetoomuksessa elinkeinoelämän vaikuttajat pyytävät VR:ää ja liikenne- ja viestintäministeriötä palauttamaan tunnin välein toimivat junavuorot Hämeenlinnan seudulta Helsingin ja Tampereen suuntiin.

Toivottavasti vakavalle vetoomukselle löytyy ymmärtäjiä sekä yhtiössä että ministeriössä – kyse ei ole vain VR:n kannattavuudesta, vaan elinkeinoelämän aidosta huolesta.

Samalla yritysjohtajat muistuttavat, että Helsingistä Hämeenlinnan kautta Tampereelle ulottuva Suomen kasvukäytävä muodostaa yhtenäisen työmarkkina-alueen yli 300 000 ihmiselle.

Kannattaako juuri kasvukäytävää ehdoin tahdoin näivettää keskiosistaan? Ilmeinen ja helppo vastaus on, että ei. Suomella ja maan taloudella menee tarpeeksi huonosti ilman rattaiden hiekoittamistakin.

Löytyykö todellinen syy Hämeenlinnan ohi mateleviin juniin jostain muualta kuin muutaman merkityksettömän minuutin aikasäästöstä?

Eräs teoria väittää, että oikeasti kyse on VR:n kannattavuudesta, mikä puolestaan on koetuksella yhtiön kankeiden lipunmyyntijärjestelmien ansiosta. Pääkaupungista Hämeenlinnaan matkaava voi varata junasta paikan päätepisteeseen saakka, olkoon päätepiste sitten vaikka Seinäjoella.

VR:n kunniaksi on todettava, että yhtiössä on haluja parantaa Hämeenlinnan seudun saavutettavuutta.