fbpx
Pääkirjoitukset

Elintarvikeketju oireilee rakennemuutoksessa

Kaupan keskittyminen jatkuu Keskon ostettua Suomen Lähikaupalta Valintatalot ja Siwat. Kuluttajat pohtivat seurauksia, mutta elintarvikeyritykset tietävät jo vaikutukset. Niiden asiakkaat vähenevät päivittäistavarakaupassa entisestään.

Rakennusmuutos on päivän sana elintarvikeketjussa. Yksi osa sitä on yrityskauppa, joka nostaa kahden suurimman markkinaosuuden yli 80 prosenttiin päivittäistavarakaupasta.

Elintarvikeketju oireilee myös keskusliikkeiden hintakampanjoiden seurauksena. Maataloustuottajien keskusliitto on entistä varmempi asiastaan: tuottajat ovat joutuneet senkin maksumieheksi.

Tuottajat kokevat jääneensä vaikeassa tilanteessa mopin osaan varsinkin, kun keskusliikkeiden hintakampanjat lyötiin läpi miltei samaan aikaan kun Venäjän vastapakotteet iskivät elintarvikevientiin.

Seuraukset näkyvät jo tiloilla. Tuottajajärjestön mukaan kampanjat ja Venäjä-pakotteet ovat olleet kylmää kyytiä tuottajakentässä. Tuotantoa ajetaan alas ja tilat lyövät pillejä pussiin. Heikolla tuottajahinnalla ei yksinkertaisesti enää pärjätä.

Kuluttajat ovat ihmeissään, ketä uskoa elintarvikeketjun oireilun keskellä. Tuottajajärjestön mukaan hinnat ovat laskeneet seitsemän prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kaupan keskusliikkeet puolestaan vakuuttavat maksavansa halpuuttamisen omista pusseistaan. Tuotteen loppukäyttäjä eli kuluttaja maksaa, mutta ei oikein tiedä kuka lopulta hyötyy eniten koko ketjun turbulenssista.

Rakennemuutoksen tuska on yhteinen, sillä pakotteet, hintakampanjat ja yrityskaupat ovat luoneet epävarmuutta muutenkin oireilevaan elintarvikeketjuun.

Kotimaista tuotantoa ja jatkojalostusta kehuvat kaikki. Kaupan ketjutkin vakuuttavat sitoutumistaan kotimaisiin toimijoihin. Kotimaisuus pysyy yhdistävänä tekijänä. Sen varaan on hyvä edelleen laskea tulevaisuutta.

Elintarvikeala ei pääse helpolla eroon ongelmista. Tuottajat huutavat kilpailuviranomaisia apuun arvioimaan kaupparyhmien määräävää asemaa, mutta sekään ei ratkaise perusongelmaa.

Vaikea tilanne pakottaa kaikki terävöittämään toimintaansa. Kauppa on jo vahvoilla, ja rakennemuutos tekee hiljalleen tehtävänsä muualla. Kuluttaja seuraa sivusta, millaisia vaikutuksia tällä kaikella on ostoskassin hintaan.

Menot