Pääkirjoitukset

Ennätysturvallinen vuosi näyttää tietä tulevaan

Suomen tavoitteeksi on määritelty kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrän puolittaminen vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta.
Viimeisimpien tietojen mukaan liikenteessä kuolleiden määrä oli viime vuonna 15 ihmistä pienempi kuin viime vuoden lopussa. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Viimeisimpien tietojen mukaan liikenteessä kuolleiden määrä oli viime vuonna 15 ihmistä pienempi kuin viime vuoden lopussa. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Viime vuosi oli tieliikenteessä ennätysturvallinen, ainakin ennakkoarvioiden perusteella. Tieliikenteessä arvioidaan kuolleen 204 ihmistä vuonna 2019. Arvio perustuu Tilastokeskuksen ennakkotietoihin tammi-marraskuulta ja Liikenneturvan keräämiin lehtitietoihin joulukuulta.

Erityisesti marras- ja joulukuussa liikenteessä näyttäisi tapahtuneen poikkeuksellisen vähän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Ennakkotiedot tulevat vielä toki tarkentumaan. Ennakkotietoihin tulee aina niin kutsuttua jälkikertymää, joten lopullinen tilastoluku selviää vasta runsaan vuoden viiveellä.

Joka tapauksessa viimeisimpien tietojen mukaan liikenteessä kuolleiden määrä oli viime vuonna 15 ihmistä pienempi kuin viime vuoden lopussa.

Myös loukkaantuneiden määrässä oli oikea suunta. Tammi-marraskuussa loukkaantuneita oli seitsemän prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Liikenneturva muistutti, että vaikka viime vuosi lähestyikin ennätysturvallista, Suomi on edelleen selkeästi jäljessä tieliikenteen turvallisuustavoitteestaan.

Tavoitteeksi on määritelty kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrän puolittaminen vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta. Liikenneturvassa arvioidaan, että tällä hetkellä on lähestulkoon selvää, ettei tavoitteeseen päästä.

Suomi on myös sitoutunut Euroopan unionin liikenneturvallisuuden nollas­kenaarioon eli nollaan liikennekuolemaan vuoteen 2050 mennessä. Tavoite on erittäin kova. Vertailun vuoksi: kaukaisella 1970-luvulla jopa yli tuhat suomalaista kuoli vuosittain liikenteessä.

Viime vuonna henkilöauto-onnettomuuksissa menehtyneiden määrä laski sekä edellisvuoteen että vuosien 2015-2017 keskiarvoon verrattuna. Tämä johtui pääasiassa nokkakolareiden ja ulosajoissa menehtyneiden määrän vähenemisestä.

Kuolleiden jalankulkijoiden määrä laski puolestaan sekä edellisvuoteen että vuosien 2015-2017 keskiarvoon verrattuna.

Oikeanlaisella trendillä pitää jatkaa. Matkaa on esimerkiksi verrattuna Norjaan, jonka liikenteessä ei viime vuonna kuollut yhtään alle 15-vuotiasta lasta.

Päivän lehti

18.9.2020

Fingerpori

comic