Pääkirjoitukset

Finnair taas ilman toimitusjohtajaa

Niin kävi kuten Talouselämä tiesi uutisoida muutama viikko sitten. Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen vaihtaa työpaikkaa, hän on Cargotecin uusi toimitusjohtaja.

51-vuotias Vehviläinen torjuu ajatuksen, että hänen ympärillään käynyt julkinen kohina – muun muassa asuntokaupasta – olisi vaikuttanut hänen ratkaisuunsa.

Tähän ei ole mitään lisäämistä. Muun muassa Nokialla työskennellyt Vehviläinen on raskaan sarjan yritysjohtaja, joka varmasti kestää kovaakin kyytiä.

Hänen suurin huolenaiheensa on epäilyksettä ollut sinivalkoinen lehtoyhtiö Finnair, sen tulevaisuuden turvaaminen kaiken aikaa kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa.

Kokonaan toinen asia on sitten se, että esimerkiksi asuntoasian setvittely vei varmasti kohtuuttoman paljon Vehviläisen työaikaa, ehkä energiaakin.

Cargotecissa hänelle on luvassa aivan toisenlainen työrauha kuin Finnairin johdossa. Tämä on laskettavissa uuden työpaikan ehdottomaksi eduksi.

Ratkaisussa on kaksi voittajaa ja yksi selvä häviäjä. Plussalle jäävät Vehviläinen ja Cargotec, Finnairille toimitusjohtajan lähtö on tappio. Kuinka suuri, se riippuu ennen muuta siitä, kuinka yhtiön johto onnistuu seuraajan valinnassa.

Yritysmaailma on tunnetusti yllätyksiä täynnä. Kuinka Vehviläinen onnistuu uudessa – maaliskuun alussa alkavassa – työssään, sen näyttää vasta aika.

Cargotec on yli kolmen miljardin euron liikevaihtoa pyörittävä kansainvälinen yritys.

Mika Vehviläinen on maailmanlaajuisen bisneksen osaaja, joten hänellä on kaikki mahdollisuudet menestyä epäilemättä erittäin vaativassa tehtävässä.

Hyvästien sanominen Finnairille tuskin koetteli hänen voimiaan. Kun palkka jopa kaksinkertaistuu ja työrauha paranee, pitäisi kaiken olla mallillaan.

Vehviläisen kausi Finnairin toimitusjohtajana jäi auttamatta kovin lyhyeksi. Kolmessa vuodessa hän ehti vasta sysätä alulle kehitystä, jonka jatkosta vastaa hänen seuraajansa.

Finnairilla oli tuskin mitään mahdollisuutta pitää Vehviläistä palkkalistoillaan: suuri Cargotec otti kenet halusi.

Kun huippuluokan työntekijä vilkuilee uutta työpaikkaa, kellojen pitäisi soida. Jos hänestä halutaan pitää kiinni, tärkein keino on palkan korottaminen.

Valtiovetoisella Finnairilla ei tätä mahdollisuutta ilmeisesti edes ole käytössä. Se on tarkkailulistalla, johtajien palkkoja seurataan poikkeuksellisen tarkasti.

Mikään yritys ei tietenkään ole yhden miehen tai naisen show.

Kyllä Finnair toki uuden toimitusjohtajan löytää, mutta valtionohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) ei ole missään tapauksessa helpon tehtävän edessä.

Yhtiön pitäisi päästä eroon pätkäjohtajista: Finnairin seuraavan toimitusjohtajan tulisi sitoutua 7-8 vuodeksi hakemaan kantavia tuulia lentoyhtiön talouden tervehdyttämiseksi.

Päivän lehti

3.4.2020