Pääkirjoitukset

Finnairin asemaa pitäisi pohtia laaja-alaisesti

Yhtiön pörssilistaus on kuin huono vitsi, jos poliitikot puuttuvat jatkuvasti operatiiviseen toimintaan.
Poliitikkojen ajatus johtaa pörssiyhtiötä ministeriöstä käsin on merkillinen ajatus. Yhtä viisasta oli entisen pääministeri Kuva: Arttu Laitala
Poliitikkojen ajatus johtaa pörssiyhtiötä ministeriöstä käsin on merkillinen ajatus. Yhtä viisasta oli entisen pääministeri Kuva: Arttu Laitala

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner valitteli maaliskuussa (Talouselämä 23.3.), lentoalan 100-vuotisen historian suurimman kriisin keskellä, että hän muistaa nämä viikot lopun elämäänsä.

Kaikenlaista sumua oli tietysti tiedossa myös taivaalla, Wuhanin virukset ja globaali kriisi sekä sen merkittävät vaikutukset talouselämään.

Ehkä Manneria silti hiukan helpottaa se, että Suomessa sovittiin nopeista lomautusmahdollisuuksista ja yli puolen miljardin euron tuesta kotimaiselle lentoyhtiölle. Veronmaksajat takaavat hallituksen päätöksillä sen, että sinivalkoiset siivet lentävät jatkossakin.

Vertailun vuoksi: tuhannet ravintolat eivät ole saaneet senttiäkään korvauksia liiketoimintansa lakkauttamisesta.

Viikolla Kainuun Sanomat ja Yle kertoivat Finnairin aikeista karsia kotimaan lentoliikennettä. Finnair ei lennä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin eikä Kokkolaan tulevan kesän aikana.

Maakuntien puolustajia ilmaantui heti useammastakin puolueesta, painavimmat puheenvuorot tulivat keskustasta. Valtiovarainministeri Katri Kulmuni otti esille valtion Finnairille lupaaman 700 miljoonan euron tuen, joka on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä.

Poliitikkojen ajatus johtaa pörssiyhtiötä ministeriöstä käsin on merkillinen ajatus. Yhtä viisasta oli entisen pääministeri Antti Rinteen (sd.) sotkeutuminen Postin operatiivisiin asioihin.

Usean sadan miljoonan tuki pörssiyhtiö Finnairille on juuri nyt ehkä paikallaan, mutta Finnairin asemaa pitäisi tarkastella paljon laajemmasta perspektiivistä.

Ei nimittäin voi olla niin, että yhtiöön palkataan jättipalkoilla johtajia, joiden liiketoiminnalliset kalkyloinnit eivät lopulta merkitse mitään, vaan poliitikot sanelevat, mihin pitää lentää ja mihin ei.

Tästä syystä Finnairin ei ehkä pitäisi olla pörssissä ollenkaan. Jos Suomessa katsotaan, että Finnair täytyy pitää pystyssä hinnalla millä hyvänsä, niin tehdään sitten niin. Se, että yhtiö samaan aikaan joutuu jonkinlaisen poliittisen rahavedätyksen kohteena tekemään pörssiyhtiönä liiketoiminnallisesti vääriä päätöksiä, on taitamatonta politiikkaa.

Päivän lehti

4.12.2020

Fingerpori

comic