Pääkirjoitukset

Finnairin kiistoihin saatava ratkaisu

Runsaasti Finnairin lentoja ehti peruuntua perjantaina ja joitakin ehtii vielä lauantainakin, mutta se on pieni hinta siitä, että lentoliikennettä uhannut lakko peruuntui.

Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) vetoomus eduskunnan kyselytunnilla oli paljon puhuva. Hän sanoi, että työkiista oli tukilakkoineen johtamassa siihen, että koko Suomi menee polvilleen.

Ainakin satamien tavaraliikenne, VR:n tavaraliikenne ja ulkomaanposti uhkasivat keskeytyä ensi tiistaina. Se olisi tarkoittanut ulkomaankaupan jämähtämistä jäihin, mistä olisi koitunut pikavauhtia huima lasku vientiyrityksille ja koko kansantaloudelle.

Harvoin on yhden lakonuhkan takia povattu Kataisen tapaan näin synkkää tulevaisuutta. Ensimmäisenä pääministerin reaktiosta tuli mieleen kysymys, tietääkö hän Suomen taloudellisesta tilanteesta jotakin sellaista, mistä ei vielä julkisuudessa ole kerrottu.

Kysymys oli joka tapauksessa poikkeuksellisen painokkaasta huolen ilmaisusta, jota oli harvinaisen isot perusteet myös kuunnella.

Katainen ei ollut synkkine mietteineen yksin.

Lokakuussa sovittu äärimaltillinen tulopoliittinen ratkaisu koskee ylivoimaista valtaosaa palkansaajista. Suomalainen ay-kenttä on laajasti vastuullisen ja edes jonkinlaisia kasvun eväitä antavan työmarkkinapolitiikan takana.

Samaa pitää voida vaatia myös ilmailu- ja kuljetusalalta. Avainalat eivät saa olla kaatamassa kokonaisuutta, vaikka niillä erityisongelmansa onkin.

Perjantaina pääministeri Jyrki Katainenkin saattoi huokaista helpotuksesta, mutta ei vielä täysin palkein.

Vaikka varsinainen lakko on vältetty, tukilakkojen uhka leijuu muotoaan muuttaneena yhä ilmassa. Soppa on niin sekava kuin se ilmailualalla ja valtionyhtiö Finnairissa vain voi olla.

Finnairille ateriapalveluita vuokrasopimuksella tarjoavalle saksalaiselle LSG:lle ei kelvannut valtakunnansovittelijan sovintoesitys. Kiistaan liittyen tukitoimien mahdollisuudesta ilmoittivat Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys sekä Ilmailualan unioni.

Valtakunnansovittelija Esa Lonka jatkaa LSG:n kiistan sovittelua alkuviikosta. LSG hakee roimia palkanalennuksia, niin roimia, ettei moisista ole Suomessa juuri kuultu. Saksalainen laajasti lentoyhtiöiden tarjoilubisneksen vallannut jättiläisyritys ei voi ottaa saneluvaltaa näin tärkeässä asiassa.

Hetimiten kun LSG:n kiista saadaan ratkaistua, on paneuduttava varsinaiseen asiaan. Finnairin ongelmiin on saatava kestävä ratkaisu, jotta työriitoihin ei tarvitse palata kerta toisensa jälkeen. Valtio-omistajan on tarvittaessa saneltava sellaiset madonluvut, että yhtiön kurssi suoristuu.

Yhdessä asiassa monesti palvelustaan parjattu Finnair toimi lakonuhkan aikana hyvin: sosiaalinen media oli mainiosti hallinnassa, kun tietoa lakonuhkan vaikutuksista oli tarjolla niin Twitterissä, Facebookissa kuin Youtubessakin.