Pääkirjoitukset

Goodmanin avaus on merkkitapaus

Tänään on Hämeenlinnassa merkkitapaus ylitse muiden: kauppakeskus Goodman aukeaa kaikelle kansalle.

Moottoritie ei tästä päivästä alkaen enää jaa kaupungin keskusta-aluetta kahteen erilliseen osaan. Muutos kaupunkirakenteeseen on merkittävä.

Katteen rakennustyöt alkoivat huhtikuussa 2012. Tänään yleisö eli maksavat asiakkaat pääsevät vihdoin arvioimaan kokonaisuutta. Kaikilla on asiasta oma mielipiteensä, eikä kukaan ole väärässä.

Hämeenlinnan keskustan painopiste ja liikennevirrat siirtyvät uuden kauppakeskuksen suuntaan. Se tuo ruuhkia, mutta on aiheuttanut keskustan yrittäjien keskuudessa perusteltua, mutta toivottavasti turhaksi jäävää huolta.

Goodman on vetovoimatekijä koko kaupungille ja seudulle, ei pelkästään Hämeenlinnan keskustalle.

Kauppakeskuksessa odotetaan käyvän vuosittain peräti 6 miljoonaa asiakasta. Tavoitteen täyttäjäksi ei ole pelkästään hämeenlinnalaisista tai edes lähiseudun asukkaista.

Goodmanin tavoitteet taloustaantuman oloissa ovat äärimmäisen kovat. Kuluttajatutkimusten mukaan suomalaisten kukkaronnyörit ovat poikkeuksellisen tiukalla.

Kukaan ei osannut kauppakeskuksen suunnitteluvaiheissa arvioida lähellekään Suomeen iskevän talouskurjuuden syvyyttä.

Kaupunki käynnisti keväällä 2002 keskusta-alueen laajentamiseen ja moottoritien kattamiseen liittyvän selvitystyön. Saman vuoden lopulla pidetyn kumppanuuskilpailun voitti rakennusyhtiö NCC.

Vuoden 2008 toukokuussa kaupunginvaltuusto hyväksyi kauppakeskuskorttelin asemakaavan.

Tuolloin kerääntyi taloustaivaalle jo synkkiä pilviä. Päälle kävi kohta kansainvälinen finanssikriisi, joka ulotti vaikutuksensa kaikkialle.

Koko katehanke olisi voinut kaatua jopa aivan loppumetreillä, jos tunneliurakan käsittely markkinaoikeudessa olisi vuoden 2011 kesällä vähänkin viivästynyt. Päätös saatiin viime tipassa, eivätkä urakkasopimukset ehtineet raueta.

Moottoritien katteen rakentaminen oli esillä kunnallispoliittisessa päätöksenteossa reilusti yli kymmenen vuotta. On käyty monivaiheinen keskustelu hankkeen tarpeellisuudesta ja siitä, miten kaupungin tulee olla sitä edistämässä.

Jo yksin noin 200 miljoonan euron ulkopuolinen investointi rakentamiseen on lottovoitto Hämeenlinnalle. Työpaikat ja muut myönteiset vaikutukset aluetalouteen ovat lisäksi erittäin pitkäaikaisia.

Hämeenlinnan onneksi kaupungille on löytynyt pitkäjänteisesti toimivia yhteistyökumppaneita. NCC:n osuus moottoritien katteen syntymisessä on ollut merkittävä. Kuntien eläkevakuutus Keva on puolestaan kauppakeskuksen omistajana vakavarainen ja ennustettava.

Kun Goodman on valmis, kaikki valta siirtyy kuluttajille.