Pääkirjoitukset

Halpa pitsa on tabu someajan Suomessa

Harmaa talous ei ole jäänyt kokonaan unholaan, vaikka Juha Sipilän (kesk.) hallitus ei ottanut sen vastustamista kärkihankkeekseen aikaisemman Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen tapaan.

Poliisi kysyy sosiaalisessa mediassa vinkkejä kuuden euron pitsoista. Liian halpa myyntihinta kertoo hyvin todennäköisesti jonkin sortin vilungista.

Poliisi muistuttaa Facebookissa, Instagramissa ja Snapchätissä, että rehellisesti paistetulla pitsalla on hintansa. Tarkoitus on ehdottomasti hyvä ja kannatettava. Voihan ajatella, että mitä pitsakansa edellä, sitä koko maa perässä.

Kataisen hallituksen harmaan talouden vastustus lähti käyntiin isolla kohulla, mutta tulokset eivät olleet parhaita mahdollisia. Eduskunnan tarkastusvaliokunta totesi keväällä, että yhden vaalikauden ohjelmista on päästävä pidempikestoisuuteen.

Harmaan talouden kitkemiseksi voi jokainen tehdä jotakin omassa elämässään. Poliisi antaa siitä muistutuksen, mutta saakin osakseen pelkän ryöpytyksen.

Poliisin kampanjaa vetää omilla kasvoillaan kaksi talousrikostutkijaa, Anne ja Jutta. Heidän niskaansa on kaatunut kansalaisten some-raivo. Pääasiallinen viesti on sellainen, että poliisin talousrikostutkijat ovat valmiita viemään halvan pitsan köyhän suusta.

Poliisin saama kritiikki on ollut täysin kohtuutonta. Yksi kampanjan perusteista on se, että pitsan on arveltu puhuttelevan suomalaisten moraalia.

Pitsa kyllä puhuttelee, mutta samalla se on näköjään tabu. Poliisi meni määrittelemään pitsalle hinnan, ja sen kansalaiset kokivat muka oikeuksiinsa puuttumisena.

Moraalia ei näytä olevan, jos omasta kuvitellusta edusta joudutaan vähänkään tinkimään.

Ei suostuta näkemään itse asiaa, vaan vain sen kuviteltu seuraus: Pitsaa ei kohta ehkä enää saakaan niin halvalla kuin tähän asti. Sehän on muka raskas menetys meille kaikille! Onko se todella? Voi vain toivoa, ettei somessa raivoava pitsakansa kuvasta laajemminkin kansakunnan harkintakykyä.

Kaikkien etu on sellainen, että yrittäjät maksavat veronsa ja velvoitteensa. Sen pitäisi olla selvä kuin pläkki.

Sosiaalinen media on poliisille tehokas työkalu, jota ei voi jättää käyttämättä. Se vaatii kuitenkin harkintaa ja erittäin pitkää pinnaa.