Pääkirjoitukset

Hämeenlinna voisi olla vilkas veneilykaupunki

Selitys on tuhannesti kuultu: maksaja puuttuu. Onko sitä edes kunnolla etsitty ja perustuuko käsitys jakeluyhtiöiden huonosta kiinnostuksesta muuhun kuin löysään oletukseen?
Veneiden tankkauspaikka Hämeenlinnan Virvelinrannan laiturissa vuosi sitten huhtikuussa, kun viime kesän veneilykausi oli alkamassa. Kuva: Pekka Rautiainen
Veneiden tankkauspaikka Hämeenlinnan Virvelinrannan laiturissa vuosi sitten huhtikuussa, kun viime kesän veneilykausi oli alkamassa. Kuva: Pekka Rautiainen

Katseet ovat Hämeenlinnassa viivähtäneet viime aikoina rannoilla. Vihdoinkin eli viime kesästä asti rantareitin varteen on saatu kesäisiä palveluita. Seuraavaksi on veneilyn vuoro.

Suomalaiseen kesänviettoon ja lomailuun erottamattomasti kuuluvasta vesiliikenteestä ei ole osattu tähän asti ottaa läheskään riittävästi irti.

Vanajaveden veneilijät ovat joutuneet esittämään – ties miten pitkään joka ikinen kesä! – mielipidekirjoittaja Mikko Mannerin tapaan toteamuksen: veneilijöille ei löydy palveluita (HäSa 25.5.). Hämäläisten laulun ”kun toimeen tartutaan” on ollut vahvasti ”jos”.

Niinkään yksinkertaista asiaa kuin veneiden tankkauspaikkaa ei ole pystytty järjestämään vakituisella tavalla.

Tilanne olisi sama, jos polttomoottoriautoilijat joutuisivat kuljettamaan bensansa jerrykannuissa. Tankkauspistettä tarvitsevat myös viranomaiset ja järvipelastajat.

Veneilijät tulkitsevat asiaa siten, etteivät heidän rahansa kiinnosta. Ne viedään siis muualle. Ei vesille voi lähteä oletuksella, että polttoainetta saa, jos sitä sattuu olemaan tarjolla.

Selitys on tuhannesti kuultu: maksaja puuttuu. Onko sitä edes kunnolla etsitty ja perustuuko käsitys jakeluyhtiöiden huonosta kiinnostuksesta muuhun kuin löysään oletukseen? Maksavia asiakkaitahan tässä olisi tarjolla ja seudulle sitä paljon puhuttua vetovoimaa.

Laivarantaan ei tarvita uutta ja upeaa eli kallista paviljonkia, mutta paljon nykyistä enemmän ja parempaa siellä voisi olla. Sataman pitää olla edes auttavasti sataman näköinen.

Hämeenlinna voisi olla tavattoman paljon nykyistä vilkkaampi veneilykaupunki lukuisten muiden rantakaupunkien tapaan.

Onneksi Tampereen kaupungin omistama Hopealinja jatkaa sittenkin – ainakin toistaiseksi – liikennöintiä Vanajavedellä. On aalloilla ainakin jonkinlaista säännöllistä liikennettä, mikä on vähimmäisvaatimus matkailijoita houkuteltaessa.

Enintä epävarmuutta tankkauspaikasta hälvensi Virvelinrannan Vanajaklubin uusi yrittäjä, joka lupaa (HKu 1.6.), että polttoainetta on saatavilla klubin aukioloaikoina. Tulevaisuus on kuitenkin avoin kuin Vanajanselkä.