Pääkirjoitukset

Hämeenlinnalla on vielä matkaa pyöräilykunnaksi

Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunta valitsi vuonna 2009 Hämeenlinnan vuoden pyöräilykunnaksi. Paikallisia pyöräilyn harrastajia tuo enemmän tai vähemmän puolivahingossa tullut huomionosoitus lähinnä huvitti.

Vanajaveden rantamaisemat hivelevät pyöräilijän aisteja, mutta hämeenlinnalainen pyöräilyn arkitodellisuus on kaukana postikorttimaisemista.

Pyöräilyolosuhteet keskustassa olivat vuonna 2009 surkeat ja ovat sitä myös nyt.

Pyöräilykunta-nimitys on edelleen lunastamatta. Maalissa ei olla vielä sen jälkeenkään, kun kaupunginhallituksen viime syksynä hyväksymän pyöräilyn kehittämisohjelman toteutus on saatu vihdoin alkuun. Kysymys on lähinnä vain kaikkein tarpeellisimmista paikkauksista.

Pyöräily on jäänyt vuosikymmeniä lapsipuolen asemaan kaupunkisuunnittelussa. Sinne, minne kevyen liikenteen väyliä on rakennettu, ne on tehty pätkittäin.

Kaupungin keskusta on lähes täysin tavoittamaton pyöräilijälle. Ruutukaavaan ei ole merkitty ensimmäistäkään sen läpäisevää, yhtenäistä ja selkeästi pyöräilyyn varattua väylää.

Toki maastonmuodot, kuten jyrkät ylämäet ja katujen leveys asettavat omat reunaehtonsa, mutta mitkään ongelmat eivät ole ratkaisemattomia. Esimerkkejä toimivista ratkaisuista löytyy useista muista kaupungeista.

Onko niistä ollut edes haluakaan ottaa mallia?

Kun pyöräilijöillä ei ole luvallisia väyliä, aivan liian monet aikuiset ajelevat jalkakäytävillä. Yksi toivottu muutos pitäisikin tapahtua asenteissa, puolin ja toisin. Se ei voi olla liian vaikeaa.

Jos ja kun väylät saadaan edes jonkinlaiseen kuntoon, vältytään ehkä myös iänikuiselta törmäyskurssilta risteysajossa.

Parannuksia ei valitettavasti saada aikaan hetkessä. Kärsivällisyys on edelleen pääasiallinen pyöräilyhyve Hämeenlinnassa.

Panostukset pyöräilyyn ovat ehdottoman kannattavia, koska se on kiistattomalla tavalla hyväksi niin kansanterveydelle kuin ympäristöllekin. Jos mahdollisimman moni kulkisi pyörällä, pysäköintiongelmista ei tarvitsisi puhua kaupungissa ollenkaan nykyisellä tavalla.

Niin hyöty- kuin harrastepyöräilykin ovat viime vuosina lisääntyneet huomattavasti Hämeenlinnan seudulla. Pyöräilyväki on tuonut toiveitaan kiitettävästi ja aivan uudella tavalla esille. Enää puuttuu vain kohtuullisten toiveiden toteutus.

Päivän lehti

27.5.2020