Pääkirjoitukset

Heikkilän S-ryhmä uuden edessä

Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Taavi Heikkilä siirtyy SOK:n pääjohtajaksi tilanteessa, jossa S-ryhmän isot, useiden vuosien aikana tehdyt investoinnit on saatu valmiiksi.

Valtakunnan päivittäistavarakaupan ykkösellä on ympäri maan liiketoimintansa runkona yli 60 Prisma-hypermarkettia. ABC-liikenneasemia on puolestaan toista sataa ja niilläkin on erittäin vahva asema omalla alallaan.

Hehtaarimarketit ovat kuitenkin vain pintaraapaisu S-ryhmän isosta massasta, joka muodostuu yli 1 600 toimipaikasta. Vähänkin merkittävissä taajamissa on S-Market.

Rakentamisen aika on S-ryhmässä ainakin toistaiseksi ohi. Heikkilä saa johdettavakseen keskusliikkeen, joka voi aikaisempaakin paremmin keskittyä ydintehtäväänsä: monipuolisen liiketoiminnan kehittämiseen.

Ei ole yhdentekevää, mihin suuntaan osuuskauppalaiva seilaa. S-ryhmä on erittäin merkittävä työllistäjä ja hyvinvoinnin sampo.

Heikkilällä on edessään kaikkea muuta kuin helppo tehtävä: muhkean kasvun vuodet ovat ohi, talous laahaa, eikä vahvinkaan ole suojassa kaupan murrokselta kuten nettikaupan vaikutuksilta.

Heikkilän valinta syyskuussa eronneen Kuisma Niemelän tilalle on osoitus siitä, että osuuskauppaväki pystyy itse kasvattamaan ja kouluttamaan johtajansa. Se on poikkeuksellista nykyajan liikemaailmassa.

Vakaana ja maltillisena henkilönä tunnetulla Taavi Heikkilällä on erinomaiset edellytykset onnistua tehtävässään. Hän tuntee henkeen ja vereen osuuskauppamiehenä kentän tarpeet ja mahdollisuudet.

Osuustoiminnassa vallitsevat yhä omat lainalaisuutensa. Maakunnan ääntä on hyvä kuunnella keskusliikkeen korkeimmassa johdossa. Heikkilä tyypilliseen tapaan vähätteleekin omaa asemaansa ja korostaa osuuskauppojen merkitystä.

Taavi Heikkilä on ottanut lyhyellä tähtäimellä tavoitteekseen kustannustehokkuuden parantamisen. Kaupan alan tulosta ei tahkota myynnin lisäyksestä ja pinta-aloja lisäten, vaan tehostamalla toimintaa kaikilla tasoilla.

Heikkilä mainitsee tavoitteekseen myös palveluiden parantamisen.

Palvelusta ei kaupan alalla tosiaankaan voi tinkiä loputtomiin, sen pitää tarkoittaa myös sitä, että palvelemassa on henkilökuntaa, ei pelkästään yhä enemmän yleistyviä automaatteja.

S-ryhmän menestys on ollut osoitus osuustoiminnan ja modernin asiakasomistajuuden voimasta. S-ryhmän asiakasomistajia houkutellaan myös S-pankin asiakkaiksi. Se tuo uutta kilpailua, joka ”vanhojen” pankkien on pakko noteerata.

Kauppa elää asiakkaista, mutta S-ryhmän tapauksessa mennään askel pidemmälle. Ryhmä ilmoittaa, että peräti neljä viidesosaa suomalaisista kotitalouksista on alueosuuskauppojen jäseniä.

Kun asiakas on bonuksiaan kartuttava omistaja, väite asiakkaille tuotettavista eduista on harvinaisen uskottava.