Moottoritiesillan romahdus ja yli 40 kuollutta Italiassa järkyttivät ihmisiä myös Suomessa.
Pääkirjoitukset

Heikkoihin siltoihin

Italian romahdus järkytti myös suomalaisia.

Moottoritiesillan romahdus ja yli 40 kuollutta Italiassa järkyttivät ihmisiä myös Suomessa. Liikenneviraston tilastojen mukaan kotimaiset sillat kantavat melkoista korjausvelkaa. Tuoreessa muistissa ovat myös uutiset sairaalan rakennustyömaalta Turusta, jossa tutkimuksissa törmättiin liian hauraaseen betoniin.

Valokuvat ja videot Italian turmasta pistivät monet Euroopassa autoilevat miettimään ilman, että olisi itse ajanut juuri tuolla romahtaneella sillalla.

Sortumisen syytä selvitetään Italiassa kuumeisesti. Sinänsä hyvin erikoista on into löytää syyllisiä huonosti suunnitellun tai rakennetun sillan romahtamiseen. Toki aina virheistä pitää oppia, mutta mahdollisen syyllisen nimeäminen ei tippaakaan lohduta onnettomuuden uhrien omaisia.

On selvää, että tällainen onnettomuus Euroopassa vie tiellä liikkuvien ajatukset myös kotimaisten siltojen kuntoon.

Liikenneviraston tilasto luokittelee erittäin huonokuntoiseksi 77 maantiesiltaa ja 6 rautatiesiltaa. Nyt pitäisi selvittää, mitä luokitus erittäin huonokuntoiseksi tarkoittaa. Liikennevirasto ja tiestön kunnossapidosta vastaavat ely-keskukset mieluusti lobbaavat saadakseen korjauksiin rahaa valtion budjetista.

Jos oikeasti kyse on siltojen romahdusvaarasta, kuka esimerkiksi ottaa vastuun päästää raskas liikenne tällaisiin paikkoihin?

Toistaiseksi suomalainen järjestelmä on pystynyt toimimaan niin, että heikkenevien siltojen korjaukseen on puututtu ajoissa. Meillä korjaustarve selvitetään yksityiskohtaisesti silta kerrallaan.

Suomi elää voimakkaan rakennusbuumin aikaa. Tällaisessa suhdanteessa myös luottamus kotimaisen rakentamisen laatuun on puntarissa.

Turun suurella sairaalatyömaalla kohta pari vuotta sitten paljastui sattumalta laaja ongelma valetun betonin lujuudessa. Myös muilla työmailla paljastui samanlaisia haurausongelmia, mikä laittaa merkittäviä haasteita viranomaisten laadunvalvonnalle.

Omilla työmaillaan betonimyllyä käsin pyörittäneetkin tietävät, että pakkaset ja muutkin sääolosuhteet vähintään hidastavat betonin lujittumista.

Tuoreimpia artikkeleita