Pääkirjoitukset

Hidasautot jämähtivät EU:n pykäläviidakkoon

Ihan kuin tämä olisi koettu ennenkin. Juha Sipilän (kesk.) hallituksen ja silloisen liikenneministeri Anne Bernerin suurhanke ajautui päin seinää. Nyt vuorossa oli hidasautolaki.
Mopoautojen kevyt kori ei tarjoa kolareissa samanlaista suojaa kuin henkilöauton. Henkilöauton oma massa muodostaa mopoautoihin nähden uuden riskin. Kuva: Juho Peltoniemi
Mopoautojen kevyt kori ei tarjoa kolareissa samanlaista suojaa kuin henkilöauton. Henkilöauton oma massa muodostaa mopoautoihin nähden uuden riskin. Kuva: Juho Peltoniemi

Kaunis ajatus nuorten liikenneturvallisuuden parantamisesta törmäsi EU-komission tiukkaan kantaan EU:n ajokorttidirektiivistä.

EU-komissio ei anna Suomelle poikkeuslupaa niin sanottujen hidas- eli nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoon. Lopullinen ratkaisu venyi vain turhan myöhään.

Pitkä vatvonta ehti tehdä hallaa autoalan yrityksille ja kuluttajille, kun ei ollut varmaa tietoa, millaisia ajopelejä nuorille kannattaisi hankkia.

Ongelmana oli se, että laki hidasautoista oli jo lähtökohtaisesti EU-asetusten vastainen, ja EU-komissio huomautti Suomea pariin kertaan erheellisestä lainsäädännöstä. Neuvottelut komission kanssa eivät tuottaneet tulosta.

Tämä ei anna hyvää kuvaa lainvalmistelusta. Ei varsinkaan, kun lainvalmistelun johtotähtenä pidettiin liikenneturvallisuuden paranemista, mutta komission mukaan vaikutus taitaisi olla päinvastainen.

Suomi yritti saada turhaan sellaista poikkeusta, että hidasautoja koskevasta ajo-oikeudesta ja tutkintovaatimuksista voisi säätää kansallisesti. Hidasautot piti luokitteleman samaan ajoneuvoluokkaan kuin traktorit, mitä komissio kovin oudoksui.

15–17-vuotiaille suunnattujen hidasautojen tarkoituksena oli korvata kovin kevytrakenteiset mopoautot. Maksiminopeudeksi oli suunniteltu 60 kilometriä tunnissa.

Komissio piti aiheesta ongelmallisena, että nopeusrajoitetuissa henkilöautoissa voisi ajella viisi nuorta ja vielä vaikka peräkärrykin perässä.

Nämä hidasautot olisivat toki jarruiltaan ja koreiltaan eri luokkaa kuin mopoautot.

Kolaritilanteessa niiden mopoautoja suurempi paino muodostaisi kuitenkin uuden uhan etenkin jalankulkijoille kokemattomien kuljettajien käsissä. Lähes 1500 kilon henkilöauton törmäysvoima on kuudessakympissä kylmäävän suuri.

Puhumattakaan siitä, että jokunen nuorukainen varmaankin peukaloisi autonsa rajoitinta nopeuden kasvattamiseksi mopon tapaan.

Mopoauton huomaa liikenteessä jo pienuutensa ansiosta, mutta hidasautoa ei päällepäin erottaisi, mikä lisäisi vaarallisia ohituksia maanteillä.

Päivän lehti

21.9.2020

Fingerpori

comic