Pääkirjoitukset

Hinnankorotus lietsoo maitosotaa

Valion ja kilpailuviraston näkemyserot maidon oikeasta hinnasta sysäsivät niin tuottajat kuin kuluttajatkin epävarmuuden tilaan. Kilpailuvirasto väitti Valion käyttävän markkinajohtajuuttaan väärin ja pitävän maidon tukkuhinnan liian alhaalla häätääkseen kilpailijansa markkinoilta. Väitettään virasto tehosti pyytämällä markkinaoikeutta määräämään Valiolle 70 miljoonan euron sakon johtavan markkina-aseman väärinkäytöstä.

Muutaman vuoden kestänyt hiljaiselo maitomarkkinoilla loppui Valion ilmoitukseen korottaa maidon tukkuhintaa peräti 30 prosentilla helmikuun alussa. Jos korotus siirtyy suoraan kuluttajahintoihin, maitopurkki maksaa pian euron. Sillä hinnalla punnitaan suomalaisen kuluttajan uskollisuus kotimaista tuotetta kohtaan, sillä kynnys laajamittaisen maitotuonnin käynnistämiseen alenee.

Hinnankorotus saattaa vähentää maidon kulutusta, mutta se ei missään nimessä romahduta sitä. Maito on lähes välttämätön ja edelleen edullinen elintarvike.

Suomeen on tuotu ruotsalaista maitoa muutaman vuoden ajan. Sen markkinaosuus hiukan suomalaismaitoa edullisemmasta hinnasta huolimatta on jäänyt vaatimattomaksi. Jos maidon hinta nousee tuntuvasti, Suomesta tulee erittäin mielenkiintoinen markkina-alue eurooppalaisille meijereille.

Kilpailuvirasto antoi Valiolle kaksi vaihtoehtoa: joko nostaa maidon tukkuhintaa tai alentaa sen tuottajahintaa. Ymmärrettävästi meijerijätti valitsi hinnankorotukset, koska tuottajahintojen alentaminen ei käy päinsä kovin helposti. Valio on tuottajaosuuskuntien omistama yritys, jossa päätösvaltaa käyttävät viime kädessä maidontuottajat. Kukapa omaa oksaansa sahaisi?

Maidon tuottajahinta lisineen on viitisenkymmentä senttiä litralta. Hinta on noussut parin viime vuoden aikana niin, että lypsykarjasta on esimerkiksi sikatalouteen nähden tullut kannattava tuotannonala. Jos maitotilit pienenisivät, se tietäisi maitotilojen määrän uutta laskua nykyisestä noin 10 000 tilasta. Puuttuva maito korvattaisiin tuonnilla, sillä tällä hetkellä Suomi tuottaa melko tarkkaan EU:n sille määrittelemän maakiintiön verran maitoa meijereihin.

Tukkuhinnan korotuksessa saattaa piillä myös uuden maitosodan siemen. Valion kilpailijat, joita edelleen on useita, saattavat ryhtyä taisteluun markkinaosuuksista myymällä tuotteitaan alennuksella. Tähän eivät kilpailuviraston kynnetkään yllä, vaikka esimerkiksi ruotsalaistanskalainen Arla Ingman on Valiota tuntuvasti suurempi meijeriyritys.

Maitosodassa kuluttaja saisi tovin hieman halvempaa maitoa, mutta kun taistelu markkinaosuuksista laantuu, hinnat kohoaisivat. Ellei maidon tukkuhinnan korotuksia siirretä suoraan kuluttajahintoihin, kaupan pitäisi tinkiä omasta osuudestaan. Sen siivu maitolitran hinnasta on 40 prosentin luokkaa eivätkä mitkään merkit viittaa siihen, että kauppa luopuisi sievoisista katteissaan. Maksajan osa on totuttuun tapaan lankeamassa kuluttajalle.

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic