Pääkirjoitukset

Hoidetaanko sairaalassa potilasta vai tietokonetta?

Uudet potilastietojärjestelmät eivät ole virheettömiä. Käyttöönotto vaatii mittavan koulutuksen ja toimintakulttuurin muutoksen.
Sairaanhoitaja Jenni Viitasaari kirjaa potilastietoja Kanta-Hämeen keskussairaalan neurologian osastolla. Arkistokuva Kuva: Markku Tanni
Sairaanhoitaja Jenni Viitasaari kirjaa potilastietoja Kanta-Hämeen keskussairaalan neurologian osastolla. Arkistokuva Kuva: Markku Tanni

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri tiedotti Lifecare-potilastietojärjestelmän virheestä kuluneella viikolla.

Sen vuoksi kaikkiaan 270 lähetettä on jäänyt päivittymättä järjestelmään joulu-tammikuussa.

Lähetteistä 51 oli kiireellisiä.

Selvitysten mukaan ongelma johtui potilastietojärjestelmän palvelimille tehdyistä päivityksistä, joiden takia osa lähetteistä jäi jumiin.

Ilmoitettu ongelma ei ollut ensimmäinen. Pian vuoden käytössä olleessa Lifecaressa on ollut hitautta ja palvelinongelmia, joiden seurauksena ohjelma on kaatuillut eikä ole ollut aina käytössä.

Kuluneella viikolla on uutisia tullut myös Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä (Hus). Helsingin Sanomien mukaan yksi ihminen kuoli Helsingissä, kun potilastietojärjestelmä Apotin sekavuus hidasti potilaan hoitoa. Husin hallitus ei ole halunnut kommentoida ongelmia.

Uusi potilastietojärjestelmä on ollut käytössä Peijaksen sairaalassa Vantaalla. Käyttöönoton jälkeen Valvira on saanut 54 ilmoitusta Apotista johtuneista vaaratilanteista. Huolestuttavaa on se, että Apotti otettiin lauantaina käyttöön lukuisissa Husin sairaaloissa.

Henkilökunta pelkääkin, mihin tilanteeseen sairaanhoitopiirissä joudutaan. Apotin tiedetään varastavan aikaa rutiinityöstä eli potilastietojen kirjaamiseen menee enemmän aikaa kuin ennen.

Uudet potilastietojärjestelmät mullistavat työkulttuurin ja maksavat maltaita sairaanhoitopiireille.

Niiden tehtävä on paitsi parantaa potilasturvallisuutta ja tiedonkulkua myös helpottaa ja yksinkertaistaa hoitohenkilökunnan työtä.

Näin harvoin käyttöönottovaiheessa käy ennen kuin kaikki osaavat käyttää uutta järjestelmää.

Järjestelmien myyjät markkinoivat usein valmista ohjelmaa, vaikka todellisuus on toinen. Jo pelkät päivitykset tuovat aina mukanaan jonkin uuden kriisin.

Terveydenhoidossa ei olisi varaa järjestelmien testaamiseen. Kyse on potilastiedoista, joiden saaminen akuutissa tilanteessa on hyvin tärkeää. Pelleilyvaraa ei ole.