fbpx
Pääkirjoitukset

Huono käytös vesittää asiallisenkin viestin

Convoy Finlandista tuli seurattu meemi, mutta meidän pitäisi kyetä pohtimaan, mikä on kansalaisten tyytymättömyyden taustalla.
Convoy Finland -mielenilmaukseen matkaaville osoitettiin tukea viime perjantaina Hämeenlinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen
Convoy Finland -mielenilmaukseen matkaaville osoitettiin tukea viime perjantaina Hämeenlinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen

Convoy Finland -mielenilmaukseen osallistuneet vaativat koronatoimien lopettamista, bensaveron leikkaamista ja hallituksen eroa. Samalla mielenilmaukseen osallistujat halusivat tukkia Helsingin liikenteen.

Mielenilmauksesta tuli kuitenkin performanssi, sosiaalisen median meemi, jolle naureskeltiin ja jonka seuraamista pidettiin viihteenä viikonloppuna.

Itse asia jäi huonon käytöksen varjoon. Osa osallistujista osa sortui tuomittavaan käytökseen: He häiritsivät paikalla olleiden poliisien työtä muun muassa ampumalla ilotulitteita viranomaisia kohti. Myös toimittajien työtä sabotoitiin: toimittajia solvattiin ja heidän työvälineitään yritettiin repiä käsistä. Se on Suomessa erittäin poikkeuksellista.

Sananvapaus on demokratian kulmakivi. Demokratiaan kuuluu oleellisesti myös tiedonvälitys ja lehdistönvapaus, joita pitää kunnioittaa. Väkivallalla, sen uhkailulla tai vihalla ei saa viestiä läpi, eikä ymmärrys toisiamme kohtaan lisäänny.

Suurin osa mielenilmaukseen osallistuneista käyttäytyi asiallisesti. Ikävä kyllä rähinöitsijöiden ja humalaisten kapinoitsijoiden käytös vesitti asiallisesti käyttäytyneiden viestin.

Nyt kannattaisi todella pohtia, mitkä ovat syyt siihen, että kansalaisilla on tunne siitä, ettei heidän tyytymättömyyttään kuulla. Kaikki eivät näe enää perinteistä politiikan tekemistä välineenä vaikuttaa omaan elinpiiriin. Yhteiskuntamme jakaantuu, polarisoituu ja siihen meidän pitäisi pystyä vaikuttamaan, jottei kansakunta jakaannu.

Helsingin yliopiston aluesuunnittelun ja -politiikan professori Sami Moisio pohti Ylellä (7.2.), että bensan hinta symboloi paikallisia kysymyksiä, kuten elinympäristöä, elämäntapaa, elinkeinoa.

– Bensan hinta vaikuttaa näihin, joten se laukaisee laajemman kysymyksen. Ei keskustella pelkästään polttoaineen hinnasta, vaan alueellisista eroista, kuvailee Moisio.

Samankaltaista liikehdintää on myös muualla maailmassa: Britanniassa Brexit, Yhdysvaltojen Trump-ilmiö, Ranskan keltaliivit.

Suomi on sen verran pieni maa, ettei meillä ole varaa kansakunnan jakaantumiseen, tarvitsemme toisiamme.

Menot