Pääkirjoitukset

Hyvä tavoite ei pyhitä vaadittua rankaisuveroa

Kansallinen lentovero rankaisisi sekä Suomea että suomalaisia, se olisi potku omaan nilkkaan. Rankaisuverolla ei olisi todennäköisesti edes päästöjä hillitsevää vaikutusta.
Lentomatkustaja pötköttelemässä Finnairin Airbus 340:n businessluokassa. Kuva: JASU jani suhonen
Lentomatkustaja pötköttelemässä Finnairin Airbus 340:n businessluokassa. Kuva: JASU jani suhonen

Kansalaisaloitelaki tuli voimaan vuonna 2012 ja sen jälkeen aloitteita on tehtailtu valtavasti toinen toistaan kannatettavimmista asioista. Eduskuntaan vireille asti kansalaisaloitteista on tullut murto-osa ja niistäkään vain ani harva on edennyt.

Poikkeus kaavasta on tasa-arvoista avioliittolakia koskenut ja 166 851 kannatusilmoitusta kerännyt kansalaisaloite, jonka pohjalta avioliittolain muutos tuli voimaan vuonna 2017.

Keskiviikkona eduskunnalle luovutettu kansalaisaloite koskee matkustajakohtaista lentoveroa. Tavoite on tälläkin kertaa hyvä, ellei peräti erinomainen: lentoliikenteen päästöjen ja samalla ilmastonmuutoksen hillitseminen.

Hyvä tavoite ei tarkoita, että ehdotettu keino sen saavuttamiseksi olisi järkevin mahdollinen.

Perustelun mukaan lentäminen on aivan liian halpaa.

 

Kääntöpuolena voisi kysyä: Pitäisikö lentämiseen olla varaa vain rikkailla? Halutaanko esimerkiksi vierailu Euroopassa asuvien ystävien ja sukulaisten luona tehdä vain harvojen oikeudeksi, samoin ylipäätäänkin kansainvälinen kanssakäyminen? Sitähän Suomi juuri niin kipeästi tarvitsee.

Yksi aloitteen alullepanijoista sanoo, että ”suomalaiset lentävät toiseksi eniten maailmassa” (Yle 12.2.). Ties mihin väite perustuu, mutta matkustajamäärissä mitattuna suomalaisten osuus on minimaalinen.

 

Kansallinen lentovero rankaisisi sekä Suomea että suomalaisia, se olisi potku omaan nilkkaan. Jos sen haluttaisiin toimivan tasapuolisesti ja kenties jopa hyvinkin tehokkaasti, vero olisi kansainvälinen, vähintäänkin EU-tasoinen.

Lentovero oli jonkin verran esillä viime eduskuntavaalien alla, osin Ruotsin vastaavan veron siivittämä.

Kansallisella lentoverolla ei olisi todennäköisesti edes päästöjä hillitsevää vaikutusta, ei ainakaan merkittävää. Päästöt voisivat jopa lisääntyä, jos esimerkiksi Helsinki-Vantaata solmukohtanaan käyttävä lentoliikenne siirtyisi muualle. Vero olisi selvä syy karttaa Suomea.

Lentomatkustajien rankaisuvero on vihreiden lempilapsia. Eduskuntaan jätettyä aloitetta ovat masinoineet ympäristöjärjestöt Maan ystävistä alkaen.

Menot