Pääkirjoitukset

Ilmastokuorma kaatuu autoilijan niskaan

Autoilu on valmiiksi erittäin raskaasti verotettua. Nyt rasitusta tuodaan entistä rajumpana, kun tavoitteena on ajaa suomalaiset sähköautojen rattiin.
Ennestäänkin kireän polttoaineveron korotusten lisäksi autoilijoiden maksettavaksi on tulossa muun muassa tiemaksuja pääkaupunkiseudulla. Kuva: Juhani Salo
Ennestäänkin kireän polttoaineveron korotusten lisäksi autoilijoiden maksettavaksi on tulossa muun muassa tiemaksuja pääkaupunkiseudulla. Kuva: Juhani Salo

Antti Rinteen (sd.) tulevan hallituksen ilmastopolitiikkaa on sanottu maailman kunnianhimoisimmaksi. Tarkoitus ja tavoitteet ovat sekä hyviä että kannatettavia. Niissä näkyy vaalivoittajien eli vihreiden kädenjälki.

Rinne kumppaneineen pyrkii vastaamaan kansalaisten ilmastohuoleen.

Suomesta halutaan tehdä suunnannäyttäjä muille maille siinä, miten ilmastonmuutoksen torjuntaan tarvitaan pikaisia toimia.

Rinteen ilmastoguruksi nousseen professori Markku Ollikaisen mukaan Suomi on nyt ensimmäisenä maana linjaamassa selviä toimia, jotta maapallon keskilämpötila ei nousisi yli 1,5 astetta. (Yle 4.6.)

Punavihreä hallitus kiristää aikaisempia tavoitteita ja pyrkii tekemään Suomesta hiilineutraalin vuoteen 2035 mennessä eli näillä näkymin ensimmäisenä EU-maana, jopa yli kymmenen vuotta EU-tasolle määriteltyä tavoitetta aikaisemmin. Hyvä, hyvä, mutta miten siihen päästään? Kuka maksaa viulut?

Hiilineutraalius on erittäin hieno tavoite, mutta samalla teoreettinen, eivätkä asiantuntijatkaan pysty tyhjentävästi sanomaan, mitä sillä oikein tarkoitetaan. Asiassa on monta epävarmaa muuttujaa.

Perusedellytys on, että hiilineutraaliin pyrkimisen pitää olla myös taloudellisesti kestävää. Onko se sitä?

Rinteen hallitusohjelmassa pää hipoo pilvien yläpuolisia taivaita, mutta nyt on pakko tarkastella asioista, joista on sovittu täällä maan pinnalla. Silloin jää käteen suomalaisen liikenteen ja etunenässä yksityisautoilun kurittaminen.

Autoilu on valmiiksi erittäin raskaasti verotettua. Nyt rasitusta tuodaan entistä rajumpana, kun tavoitteena on ajaa suomalaiset vaikka väkisin sähköautojen rattiin.

Keskustan asema hallituksessa on tässäkin ristiriitainen. Karvaan tappion eduskuntavaaleissa kokenut puolue kurittaa vihervasemmiston siivellä jopa aivan erityisesti omia perinteisiä kannattajiaan.

Maksumiehiksi joutuvat pitkien etäisyyksien Suomessa välttämättömyyden pakosta autoilevat tavalliset ihmiset, joille sähköauto ja pistokehybridi ovat utopiaa. Tuulivoimakaan ei pakkasella liettä lämmitä.