Pääkirjoitukset

Isot asiat jäivät pahasti roikkumaan

Hallituksen kesken jääneet työt jättivät rata- ja sairaala-investoinnit epävarmuuteen.
EU-tukia tarvitaan, jotta pääradalle saadaan lisäraiteita. Suunnitelmat jäivät odottamaan uuden hallituksen muodostamista. Kuva: Toni Rasinkangas
EU-tukia tarvitaan, jotta pääradalle saadaan lisäraiteita. Suunnitelmat jäivät odottamaan uuden hallituksen muodostamista. Kuva: Toni Rasinkangas

Vaalikampanjat kiihdyttävät parhaillaan uusille kierroksille, sillä ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona. Kunnissa ihmetellään kuitenkin yhä, missä mennään edelliseltä hallitukselta kesken jääneissä hankkeissa.

Kanta-Hämeessä erityistä huolta aiheuttavat suunnitteilla olevan uuden sairaalan rahoitus ja pääradan uudistaminen.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen on kunnissa ollut enemmän tai vähemmän jäissä, kun on vuosia odoteltu sote-uudistuksen linjauksia.

Hämmennys kunnissa on jälleen kasvamassa, kun puolueet ovat kaivaneet esille vanhat sote-mallinsa, joista moni on jo kertaalleen törmännyt perustuslaillisiin ongelmiin.

Perusterveydenhuollon palveluissa on lääkäri- ja hoitajapulaa jopa pääkaupunkiseudulla, saati muualla. Sosiaalipalveluissa työntekijäpula on ehkä vielä kipeämpi.

Esimerkiksi SDP lupaa palkata tuhat lääkäriä ja hoitajaa lisää. Sinänsä hyvä asia, mutta kunnissa mietitään, mistä nämä ammattilaiset tähän hätään tempaistaan ja mistä siihen rahat.

Nyt kunnat kustantavat sote-palvelut. On sote-uudistuksen peruskysymys, että kuntien rahkeet eivät tasalaatuisiin palveluihin kaikkialla maassa.

Kanta-Hämeessä ja monessa muussa maakunnassa hämmennystä lisää se, että tekeillä on suuri sairaalainvestointi, jonka kustantajaksi olisi sote-uudistuksen toteutuessa tullut valtio-omisteisen Senaatti-kiinteistöjen tytäryhtiö Maakuntien tilakeskus.

Nyt investointi näyttää jäävän kunnille ainakin siihen saakka, että nähdään, miten seuraava hallitus pyrkii sote-asiat järjestämään. Tämä lisää epävarmuutta.

Pääradan parantaminen jämähti hallituksen kaatumiseen. Kanta-Hämeessä siitä iloittiin, koska näytti, etteivät pienet kaupungit olisi päässeet mukaan rataa kehittävään hankeyhtiöön.

Asia ei ole näin yksioikoinen. On jo todella kova kiire tehdä suunnitelmia pääradalle, koska ne ovat edellytyksenä EU:n seuraavalla, vuonna 2021 alkavalla ohjelmakaudella myönnettäville tuille.

Sopii siis toivoa, että hallitusneuvottelut saataisiin käydyksi pikaisesti, jotta tärkeitä hankkeita päästään taas viemään eteenpäin.