Pääkirjoitukset

Jäteralli on osattava kilpailuttaa

Oikeus itse päättää siitä, mikä firma kuljettaa jätteet jatkokäsittelyyn, on ollut Hämeenlinnassa useasti kiistelyn aiheena.

Vaihtoehto on, että kaupunki kilpailuttaisi jätteenkuljetukset keskitetysti.

Samaa keskustelua on käyty muissakin kunnissa, jotka ovat vaihtelevasti päätyneet erilaisiin ratkaisuihin.

Ainakin Hämeenlinnassa kiista on saanut myös ideologista sävyä, kun erityisesti sosialidemokraatit ovat ajaneet keskitettyä ratkaisua, tosin toistaiseksi turhaan.

Vastapuolella tämä on koettu lähes sosialisointina, vaikka jätteitä kuskaavat yksityiset yritykset.

Keskivertokansalaiselle jätteenkuljetuksessa on tärkeintä, että se toimii ja on kohtuuhintaista.

Nyt linjaus on taas ajankohtainen. Uusi ylikunnallinen jätelautakunta lähetti juhannuksen alla lausuntokierrokselle esityksen, jonka mukaan jätelain pykälät täyttyvät vain keskitetyssä jätteenkuljetuksessa.

Myös yksityisiltä kansalaisilta toivotaan asiasta kommentteja ja näkökulmia juuri nyt.

Lautakunnan alustavan esityksen mukaan lain määräämät edellytykset kiinteistön haltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle eivät täyty seudun kunnissa.

Tämä tietäisi muutosta järjestelmään Hattulassa, Hämeenlinnassa, Janakkalassa, Lopella, Riihimäen haja-asutusalueella ja Hausjärven Mommilassa.

Jätteenkuljetusta pitää olla tarjolla kattavasti, luotettavasti sekä kohtuullisin ja ketään syrjimättömin ehdoin. Lisäksi jätteenkuljetuksen tulee edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa. Se ei saa aiheuttaa vaaraa tai yleistä haittaa asukkaiden terveydelle ja ympäristölle.

Lisäksi taustaselvityksissä vedotaan siihen, että vapaa-ajan asuntojen jätehuolto on täysin retuperällä. Niiden omistajat ovat toivoneet, että jätehuoltoa koordinoitaisiin keskitetysti.

Pienet, paikallisesti toimivat jätteenkuljetusyritykset ovat älähtäneet, että keskitetty kilpailutus on niiden tuho.

Jos siihen mennään, niin kuin näyttää todennäköiseltä, paljon on kiinni siitä, kuinka suurina palasina jätehuolto kilpailutetaan.

Jos tarjolla on vain suuria kokonaisuuksia, se pudottaa pienet toimijat pelistä. Alan suuret yritykset ovat valtakunnallisia tai jopa kansainvälisiä. Niiden kanssa paikallisten yritysten on hyvin vaikea tai jopa mahdotonta kilpailla.

On silti myös totta, ettei jatkuva jäteautoralli samalla kadunpätkällä täytä kestävän kehityksen edellytyksiä.

Jätelautakunta ja Hämeenlinna sen isäntäkuntana ovatkin paljon haltijoina. Jos keskitetty kilpailutus tulee, se on osattava hoitaa niin, ettei se suosi jättiyrityksiä.

Hinnan lisäksi kriteerinä pitää olla myös palvelun laatu ja toimivuus. Tuskin on kenenkään etu, jos alueelta tapetaan kaikki alan pienyritykset.

Silloin seuraavassa kilpailutuksessa jättifirmat pääsevät sanelemaan hinnat.

Päivän lehti

17.1.2020