Pääkirjoitukset

Jokainen lukuvuosi on uusi alku

 

Koululaisten kesäloma alkaa olla tältä vuodelta ohi. Muutamin paikoin syyslukukausi alkoi jo viime viikolla, mutta pääsääntöisesti opetustyö käynnistyy alkavalla viikolla, Hämeenlinnassa ensi tiistaina.
 
Jokainen syksy on erityisesti koulutietään aloittaville uuden alku. Ensimmäinen koulupäivä on merkkitapaus lapselle ja sen moni muistaa läpi elämän.
 
Hämeenlinnassa peruskoululaisia on kuutisentuhatta ja lukiolaisia noin 1 300 oppilasta. Kaupungin kouluverkosto on viime vuodet ollut kovassa myllerryksessä osin vuoden 2009 alussa toteutuneen kuntaliitoksen, osin muiden syiden takia. Maaseudun pienet kyläkoulut on lopetettu pääosin oppilaspulan takia. Kaksiopettajainen koulu, jossa on pari-kolmekymmentä oppilasta, on kustannuksiltaan kallis, olipa sen ylläpitäjänä sitten kaupunki tai pieni maaseutukunta.
 
Hämeenlinnassa lisäjärjestelyjä on syntynyt kuntaliitoksen ohella myös kantakaupungissa.
 
Tuomelan ja Ojoisten kouluissa ilmeni koulutyötä vakavasti haittaavia sisäilmaongelmia. Tampereen yliopiston opettajakoulutus päättyi Hämeenlinnassa ja sen myötä opettajaopiskelijoiden harjoituskouluna toiminut normaalikoulu loppui. Sen oppilaat siirtyivät kaupungin vastuulle.
 
Ratkaisu Tuomelan koulun tulevaisuudesta on toistaiseksi auki. Päätös siitä, puretaanko koko rakennus, vai peruskorjataanko se, syntyy syksyllä kaupungin ensi vuoden talousarvion käsittelyn yhteydessä. Toistaiseksi tuomelalaiset opiskelevat tilapäisissä tiloissa.
 
Ojoisten ja normaalikoulun oppilaiden opinahjoksi perustettu Seminaarin koulusta tuli kertaheitolla Hämeenlinnan suurin koulu. Hallinnollisesti siinä on noin 700 oppilasta, joista osa saa opetusta edelleen Ojoisilla. Seminaarin koulun todellinen oppilasmäärä on viitisensataa peruskoululaista.
 
Ennen kuin ensimmäistäkään koulupäivää on pidetty, suuresta koulusta on maalattu toinen toistaan hurjempia uhkakuvia. On luonnollista, että vanhemmat ovat kiinnostuneita lastensa kouluasioista, mutta ei viidensadan oppilaan yksikkö sentään mahdoton oppimisympäristö ole.
 
Opetusryhmät eivät siellä ole muita kouluja suurempia eikä opetussisältö poikkea muista. Järjestys ja opiskelurauha riippuvat ensisijassa koulun henkilökunnan ammattitaidosta. Ei ole mitään syytä epäillä, että suuren koulun työrauha ja oppimistulokset olisivat muita kehnompia.
 
Koulumatkat ovat niin ikään syksyn kestopuheenaihe. Seminaarin koulun oppilaat tulevat muutaman kilometrin päästä, mikä ei edes Hämeenlinnassa ole pitkä koulumatka.
 
Maaseutukaupunginosissa muutaman kymmenen kilometrin pituinen koulutie ei ole ollenkaan harvinainen.
 
Tasapainoinen ja hyviin tuloksiin johtava koulutyö on monen tekijän summa. Suuri vastuu on toki kouluilla, mutta osattomiksi siitä eivät jää oppilaiden vanhemmatkaan. Heidän kykynsä ja taitonsa toimia vanhempina ja kasvattajina heijastuu myös koulumenestykseen.